Умови формування творчого потенціалу майбутнього викладача технологічної освіти

Abstract
(ua) У статті розглядаються питання, пов`язані з поняттям творчості, творчого потенціалу, творчих здібностей, творчого процесу, подані рекомендації щодо розвитку творчого потенціалу майбутнього викладача технологій за допомогою методів, прийомів та засобів, що генерують нові ідеї для творчості. Проведено аналіз методів професійної підготовки сучасного спеціаліста освітньої галузі. Зазначається необхідність використання компетентнісного підходу якій спрямований на підготовку майбутніх педагогів і полягає в набутті та розвитку у студентів під час навчання набору ключових, загальногалузевих та предметних компетентностей, які визначають його успішну професійну діяльність. Визначено, що для того, щоб навчати студентів творчості викладач має сам володіти достатнім рівнем творчого потенціалу. Студенти спеціальності «Технології», в більшій мірі, володіють певними творчими задатками та здібностями, мотивацією до вивчення нових прийомів та засобів, та досвідом творчої діяльності, отже роль викладача на практичних заняттях показати нові методи, прийоми та засоби творчої діяльності, розширити горизонти уяви та межі застосування цих методів у подальшій професійній діяльності, довести студентам необхідність і посильність розвитку свого творчого потенціалу. Обґрунтовано, що рівні творчої підготовленості слід використовувати не для оцінки творчого потенціалу школяра, а для обліку викладачем можливостей творчого просування кожного учня та диференційованого підходу до використання наявних методів і прийомів включення учнів у творчий процес.
(ru) В статье рассматриваются вопросы, связанные с понятием творчества, творческого потенциала, творческих способностей, творческого процесса, даны рекомендации по развитию творческого потенциала будущего преподавателя технологий с помощью методов, приемов и средств, генерирующих новые идеи для творчества. Проведен анализ методов профессиональной подготовки современного специалиста образования. Отмечается необходимость использования компетентностного подхода, которой направлен на подготовку будущих педагогов и заключается в приобретении и развития у студентов во время обучения набора ключевых, общеотраслевых и предметных компетенций, которые определяют его успешную профессиональную деятельность. Определено, что для того, чтобы обучать студентов творчества преподаватель должен сам обладать достаточным уровнем творческого потенциала. Студенты специальности «Технологии», в большей степени, обладают определенными творческими задатками и способностями, мотивацией к изучению новых приемов и средств, и опытом творческой деятельности, следовательно, роль преподавателя на практических занятиях показать новые методы, приемы и средства творческой деятельности, расширить горизонты воображения и пределы применения этих методов в дальнейшей профессиональной деятельности, довести студентам необходимость и возможности развития своего творческого потенциала. Обосновано, что уровни творческой подготовленности следует использовать не для оценки творческого потенциала школьника, а для учета преподавателем возможностей творческого потенциала каждого ученика и дифференцированного подхода к использованию имеющихся методов и приемов включения учащихся в творческий процесс.
(en) The article considers issues related to the concept of creativity, creative potential, creative abilities, creative process, recommendations for the development of creative potential of the future teacher of technology using methods, techniques and tools that generate new ideas for creativity. The analysis of methods of professional training of the modern specialist of educational branch is carried out. The necessity of using the competence approach which is aimed at training future teachers and consists in the acquisition and development of students during training a set of key, general and subject competencies that determine his successful professional activity. It is determined that in order to teach students creativity, the teacher must have a sufficient level of creative potential. Students majoring in "Technology", to a greater extent, have certain creative talents and abilities, motivation to learn new techniques and tools, and experience of creative activity, so the role of the teacher in practical classes to show new methods, techniques and means of creative activity, to expand the horizons of imagination and the limits of application of these methods in further professional activity, to prove to students the necessity and feasibility of developing their creative potential. In the educational field "Technology" (labor training) the use of the project method contributes to the formation of students' foundations of technological literacy, work culture, creative approach to solving tasks, learning different ways of processing materials and information. It is the use of non-standard methods of generating new ideas for creativity and activity at the first and especially the second stage (design) will give the greatest effect in the development of creative potential of future teachers of technological education. It is substantiated that the levels of creative preparation should not be used to assess the creative potential of students, but to take into account the teacher's opportunities for creative promotion of each student and a differentiated approach to using existing methods and techniques of involving students in the creative process.
Description
Keywords
творчість, творчий потенціал, творчі здібності, творчий процес, освітній процес, методи та засоби навчання, майбутні викладачі технологічної освіти, творчество, творческий потенциал, творческие способности, творческий процесс, образовательный процесс, методы и средства обучения, будущие преподаватели технологического образования, creativity, creative potential, creative abilities, creative process, educational process, methods and means of teaching, future teachers of technological education
Citation
Богомаз-Назарова С. М. Умови формування творчого потенціалу майбутнього викладача технологічної освіти / Сніжана Миколаївна Богомаз-Назарова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Research Bulletin. Series: Pedagogical Sciences / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 191. – С. 41-43.