Розвиток музичної освіти у період середньовіччя та відродження

Abstract
У статті обґрунтовано ставлення і розвиток музичної освіти у період Середньовіччя та Відродження, застосування музики як засобу естетичного виховання молоді.
It has been grounded the development of musical education at the period of middle ages and the Renaissance, the usage of music as the means of aesthetical upbringing of the youth. The leading place is devoted to the choral, instrumental and vocal genres, musical-enlightming activity off the composers and the singers. The teachers of high educational institutions of different types which had influenced cultural-national Renaissance and awakening of the peoples consciousness. Besides the author has proposed the methods and the ways of mastering the peculiarities of the musical art by the pupils of mass secondary educational institutions and the methods of forming of musical culture of different social strata.
Description
Keywords
музично-естетичне виховання, професійне музикування, аматорське музикування, народна музика, хоровий жанр, вокальна музика, інструментальне музикування, церковна музика, багатоголосий спів, musical education, musical aesthetical upbringing, the epoch of middle ages and the renaissance, professional and amateur activity, folk music, choral genre, vocal music, instrumental music activity, church music, multi-vocal singing
Citation
Черкасов В. Ф. Розвиток музичної освіти у період середньовіччя та відродження / Володимир Федорович Черкасов // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. В. Радул [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. - Вип. 125. - С. 13-17.