Здоров’язберігаюча педагогіка та технології її реалізації

No Thumbnail Available
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
КДПУ ім. В. Винниченка
Abstract
У статті окреслено основні тенденції розвитку здоров’язберігаючої технології, актуалізуються різні підходи до розуміння терміну "здоров’язберігаюча технологія".
The article outlines the main trends of health-saving pedagogics development. Analyzed the different approaches to the understanding of the term «health-saving technology». In the article analyzes the problem of creation of the healthy environment in a generel educational institution which promotes preservation and strengthening of health of pupils. The complex of the measures necessary with a view of maintenance of comfortable conditions for self-realization and development participants of teaching and educational process is considered. Disclosed the forms of saving health of the pupils in educational space. The contribution of Pedagogics is treated as a predominant component used to create a conceptual model of health, the purpose of which is to form basic knowledge, skills, acquired habits, the ability to maintain an individual's health as well as the health of the others, and to improve preventive measures for health protection.
Description
Keywords
здоров’я, здоров’язберігальні технології, виховання культури здоров’я, формування здорового способу життя, health, health pedagogics, health-saving pedagogics, health-saving technology, education of culture of health healthy life-style formation
Citation
Язловецька О. В. Здоров’язберігаюча педагогіка та технології її реалізації / Оксана Валентинівна Язловецька // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. В. Радул [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. - Вип. 131. - С. 234-238.