Формування навичок читання з листа хорових партитур у майбутніх педагогів-музикантів в процесі підготовки до роботи з хоровим колективом

Abstract
У статті розглянуто актуальні питання хормейстерської підготовки студентів мистецьких факультетів педагогічних університетів, окреслено шляхи удосконалення цього виду фахової підготовки майбутніх педагогів-музикантів до практичної роботи з хоровим колективом.
The article deals with the topical issues of choirmaster training of the students of art faculties at pedagogical universities, it considers the ways how to improve this kind of special training of future music teachers in order to prepare them to work with choral groups. The article analyzed the state and problems of forming the skills in reading from the letter of choral scores for the students of higher educational establishments of culture and arts; specified criteria and set the levels of the formed skills in reading from the letter of choral scores for the students that are in the process of mastering the educational course of "Reading the choral scores"; it is also developed, scientifically grounded and experimentally tested the method of forming the skills in reading from the letter of choral scores s for the students of higher educational establishments; and we have also developed the methodical rec-ommendations for the teachers of professional disciplines.
Description
Keywords
хорова партитура, читання хорових партитур, диригування, читання нот, майбутній вчитель музики, хормейстер, sight-reading of choral scores, conducting, skills in reading the letter of notes, choral score, the future music teacher, choirmaster
Citation
Назаренко М. П. Формування навичок читання з листа хорових партитур у майбутніх педагогів-музикантів в процесі підготовки до роботи з хоровим колективом / Марина Павлівна Назаренко // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. В. Радул [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. - Вип. 131. - С. 144-148.