Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/4518
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКириченко, Олена Іванівна-
dc.contributor.authorСтрітьєвич, Тетяна Миколаївна-
dc.contributor.authorKirichenko, Helena Ivanovna-
dc.contributor.authorStrityevich, Тetyiana Mykolayivna-
dc.date.accessioned2023-05-16T12:07:16Z-
dc.date.available2023-05-16T12:07:16Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationСтрітьєвич Т. М. Комплексний підхід до розвитку художнього сприйняття у майбутніх фахівців мистецької галузі / Кириченко Олена Іванівна, Стрітьєвич Тетяна Миколаївна // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences: зб. наук. праць / відп. ред. В. Ф. Черкасов [та ін.]. - Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021. – Вип. 195. – С. 72-76.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/4518-
dc.description.abstract(ua) Комплексна методика розвитку художнього сприйняття у студентів, що навчаються у галузі образотворчого мистецтва, розглядається в контексті міждисциплінарного підходу в навчальному процесі. Визначено специфіку понять «естетичне сприйняття» та «художнє сприйняття», підкреслено продуктивність різних прийомів та методів навчання мистецьким дисциплінам, що спрямовують на формування у студентів усвідомленого розуміння специфіки художньої мови творів, художнього процесу та особливостей епохи, які вплинули на створення художнього образу. Розглянуто прийоми, засоби, педагогічні методи, що діють найбільш ефективно в процесі формування художнього сприйняття у студентів мистецьких спеціальностей.uk_UA
dc.description.abstract(en) The article examines the ways of developing artistic perception among students who are studying fine arts. The importance of developing a professional perception of art is emphasized. The authors propose to rely on an integrated approach that includes the most effective pedagogical teaching methods. The specificity of the concept of «artistic perception» is indicated. An important role in the process of perception of art is played by an emotional reaction, which enriches the understanding of an artistic image. The authors identify the need for a gradual complication of the perception process among students who are focused on professionalism in the field of fine arts. The article emphasizes that an integrated approach to the development of artistic perception takes into account the synthesis of theoretical knowledge that students acquire in the learning process and practical skills. Own creative activity is of particular importance, which allows the student to delve deeper into the process of creating an artistic image. Learning efficiency increases when different teaching methods are used. Some methods affect the student's personality (explanation, conversation, debate, etc.). Other methods are aimed at organizing activities and creating experience, they activate the student's potential in perception. The productivity of facilitated discussions was noted. Visiting museum exhibitions and acquaintance with original works plays a significant role in the development of artistic perception. This contributes to the breadth of interpretation and understanding of the artistic language of the work. In this context, the suggestive teaching method is of great help. It is also useful for students to copy original works. The above teaching methods are focused on interdisciplinarity and integrativity. In this way, an integrated approach is based on the consistent education of students' artistic and aesthetic attitude to reality. It promotes the activation of motivational, intellectual, creative and reflective spheres, forms the personal and professional qualities of future specialists and contributes to the development of their communication skills.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherРВВ ЦДПУ ім. В. Винниченкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогічні науки;-
dc.subjectестетичне сприйняттяuk_UA
dc.subjectхудожнє сприйняттяuk_UA
dc.subjectхудожній образuk_UA
dc.subjectтворча діяльністьuk_UA
dc.subjectкомплексний підхідuk_UA
dc.subjectмотиваціяuk_UA
dc.subjectефективні методи навчанняuk_UA
dc.subjectaesthetic perceptionuk_UA
dc.subjectartistic perceptionuk_UA
dc.subjectartistic imageuk_UA
dc.subjectcreative activityuk_UA
dc.subjectintegrated approachuk_UA
dc.subjectmotivationuk_UA
dc.subjecteffective teaching methodsuk_UA
dc.titleКомплексний підхід до розвитку художнього сприйняття у майбутніх фахівців мистецької галузіuk_UA
dc.title.alternativeAn integrated approach to the development of artistic perception in future specialists artsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри мистецької освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.