Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/4349
Назва: Удосконалення технічної підготовки студентів на заняттях підвищення спортивної майстерності з волейболу
Інші назви: Improvement of technical training of students in the field of improving the skills of volleyball.
Автори: Маленюк, Тетяна Володимирівна
Бабаліч, В. А.
Maleniuk, Tatiana
Babalich, Viktoriia
Ключові слова: волейбол
технічна підготовка
показники технічної підготовленості
студенти
volleyball
technical training
technical readiness indicators
students
Дата публікації: 2020
Видавництво: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Бібліографічний опис: Маленюк Т. В. Удосконалення технічної підготовки студентів на заняттях підвищення спортивної майстерності з волейболу / Тетяна Володимирівна Маленюк, В. А. Бабаліч // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. Фізична культура і спорт : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. - Випуск 3К(123). - С. 255-259. URL : http://www.enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32861
Короткий огляд (реферат): (ua) У статті висвітлюється проблема удосконалення технічної підготовки студентів-волейболістів масових розрядів. Обгрунтовано доцільність вирішення даної проблеми на основі аналізу початкових показників фізичної підготовленості, що відповідали середньому рівню, і початкових показників технічної підготовленості, що знаходилися на низькому і середньому рівнях. Удосконалено технічну підготовку волейболістів-початківців за допомогою систематичного впровадження традиційних спеціально-підготовчих вправ; застосування додаткового обладнання, пристроїв і тренажерів; урахування початкового рівня фізичного розвитку, технічної і фізичної підготовленості. Проаналізовано динаміку підвищення середніх показників технічної підготовленості волейболістів у процесі річного циклу тренувань. Доведено ефективність удосконалення технічної підготовки студентів-волейболістів.
(en) Objective: to prove the effectiveness of improving the technical training of students-volleyball players of mass categories. Methods: analysis of literary sources, pedagogical testing, medical and biological methods, pedagogical experiment, method of expert assessments, methods of mathematical statistics. The study involved 10 students aged 17-19 years, who attended training in improving the skills of volleyball at the faculty of physical education of the CentralUkrainian State Pedagogical University named after V. Vynnychenko. Results of the research. The expediency of solving the problem of improving the technical training of novice volleyball players on the basis of the analysis of the initial indicators of physical fitness, which corresponded to the average level, and the initial indicators of technical readiness, which were at the low and medium levels, is substantiated. Improved technical training of volleyball players through the systematic implementation of traditional special training exercises; use of additional equipment, devices and simulators; taking into account the initial level of physical development, technical and physical fitness when planning the components of the training load. The dynamics of increasing the average indicators of the technical readiness of volleyball players in the course of the annual training cycle is analyzed. Performing a comparative analysis of the initial and intermediate indicators of the technical readiness of volleyball players, revealed a general tendency for a significant (P<0,05) increase: the upper gear – by 27,81 %, the lower gear – by 61,90 %, the upper direct feed – by 22,05 %, top right-of-way in the zone – by 23,07 % and attack-hit – by 30,00 %. Analyzing the intermediate and final indicators of technical readiness, a significant (P<0,05) increase was found in the following indicators: the lower gear – by 11,75 % and the upper direct feed into the zones – by 20,83 %, other indicators improved significantly. Comparing the initial and final indicators of technical readiness, a significant (P<0,05) increase was found: upper gear – by 26,92 %, lower gear – by 44,73 %, upper direct feed – by 23,59 %, upper direct feed in the areas of the court – by 32,75 % and the attack blow – by 28,57 %. Conclusions: effectiveness of improving the technical training of future physical education teachers in section volleyball was proved.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/4349
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри теорії та методики олімпійського і професійного спорту



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.