Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/4237
Назва: Педагогічні умови формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва
Автори: Ніколенко, Людмила Ігорівна
Ключові слова: професійна культура
педагогічні умови
організаційно-методична система
майбутній викладач музичного мистецтва
future teacher of music art
pedagogical conditions
organizational and methodical system
professional culture
Дата публікації: 2022
Бібліографічний опис: Ніколенко Л. І. Педагогічні умови формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва : дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософії : спец. 011 «Освітні, педагогічні науки» / Людмила Ігорівна Ніколенко ; Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кропивницький, 2022. – 285 с.
Короткий огляд (реферат): (ua) Ніколенко Л. І. – «Педагогічні умови формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва». – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності 011 – Освітні педагогічні науки – Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кропивницький, 2022 р. Дисертацію присвячено дослідженню проблеми формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва. Окреслену проблему розв’язано завдяки визначенню, обґрунтуванню та експериментальній перевірці педагогічних умов, що покликані вдосконалити процес професійної підготовки майбутніх фахівців і сприяти формуванню професійної культури майбутніх викладачів музичного мистецтва. Робота містить анотацію, зміст, вступ, три розділи, висновки, списки використаних літературних джерел у кінці кожного розділу, загальні висновки, додатки. У вступі дисертаційної роботи обґрунтовано актуальність і доцільність розв’язання вибраної теми дослідження, представлено зв’язок дисертаційної роботи з науковими програмами, планами, темами, визначено мету, окреслено завдання, об’єкт, предмет дослідження; схарактеризовано методи дослідження; визначено гіпотезу дослідження, наукову новизну, теоретичне та практичне значення одержаних результатів; наведено відомості про апробацію й можливості упровадження результатів дослідження, його структуру та обсяг; подано загальну кількість публікацій. У першому розділі – «Теоретико-методологічні основи проблеми формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва» – здійснено аналіз наукових підходів щодо визначення категоріально-поняттєвого поля, котре складає тезаурус проблеми дослідження; з’ясовано зміст і структуру професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва. Професійну культуру майбутнього викладача музичного мистецтва визначено як складне інтегроване утворення, що характеризує майбутнього спеціаліста як ерудованого, освіченого, творчо-дієвого фахівця, здатного усвідомлювати значущість художніх цінностей у розвитку особистості, адекватно оцінювати, сприймати, інтерпретувати твори мистецтва, спроможного до творчого самовираження, самоактуалізації, самореалізації у професійній діяльності і соціально-культурному середовищі. Визначено зміст і структуру професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва. Відповідно визначеної компонентної структури досліджуваного нами феномена визначено критерії та показники сформованості професійної культури майбутніх викладачів музичного мистецтва, схарактеризовано їх якісний зміст, зокрема: ціннісно-мотиваційний критерій, який арактеризується мірою усвідомлення майбутніми фахівцями системи цінностей і передбачає розуміння мети навчання, значення мистецтва у розвитку особистості, ціннісне ставлення до професії і професійної діяльності (потреба, інтерес), визначає соціо-культурну активність майбутнього фахівця, його бажання і прагнення до творчого самовираження і самореалізації у професійної діяльності; когнітивно-інформаційний критерій, котрий характеризує ступінь розвитку пізнавальної та інтелектуально-емоційної сфери особистості майбутнього викладача, розвиненість його художнього світогляду, освіченість, загальнохудожню обізнаність, музично-теоретичну грамотність, ерудованість, наявність культурологічних, мистецтвознавчих, музично-теоретичних, музично-виконаських, психолого-педагогічних, практично-методичних знань та вмінь; сформованість інтерпретаційної культури, здатності здійснювати художній діалог, розуміти художній образ в єдності форми і змісту музичного твору; творчо-діяльніснй критерій, який засвідчує здатність майбутніх викладачів до активної самостійно-пошукової, творчо-проєктувальної діяльності; володіння художньо-інтерпретаційними вміннями, технікою художнього виконання; здатність до сценічно-образного перевтілення і художньо-комунікативного спілкування; здатність до емпатії, творчого самовираження і самореалізації у різних видах музично-творчої діяльності; рефлексивно-оцінювальний, що визначає ступінь розвиненості у майбутнього фахівця рефлексивної культури, здатності критично мислити, адекватно й самостійно оцінювати художні явища, дії, вчинки, виражати власну думку, аргументовані судження, переконання, виявляти перспективи власного розвитку та саморозвитку, планувати й здійснювати професійну діяльність та передбачати її результати. Виокремлено чотири рівні сформованості професійної культури майбутніх викладачів музичного мистецтва: низький (репродуктивний), середній (усвідомлюваний), достатній (нормативний), високий (творчий). У другому розділі «Педагогічні умови формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва» визначено педагогічні умови: створення освітнього культуротворчого середовища (забезпечення позитивної мотивації студентів до здійснення і реалізації культуротворчої діяльності, суб’єкт-суб’єктна (діалогова) взаємодія); активізація і залучення студентів до творчого самовираження у різних видах музично-виконавської діяльності (сприйняття-інтерпретація-творення); актуалізація і використання традиційних та інтерактивних форм і методів навчання у процесі формування професійної культури майбутніх фахівців музичного мистецтва. На підґрунті теоретико-методологічних основ проблеми дослідження, визначеного змісту, структури, критеріїв, показників та рівнів сформованості професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва, схарактеризованих педагогічних умов, покликаних якісно та ефективно вплинути на формування досліджуваного феномену в майбутніх фахівців, створена та обґрунтована організаційно-методична система професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва, котра складається із трьох взаємопов’язаних блоків: методологічно-цільового (мета, завдання, наукові підходи, принципи), процесуально-змістового (педагогічні умови, етапи, форми та методи навчання), результативно-аналітичного (критерії, показники, рівні, результат). У третьому розділі «Дослідно-експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва» представлено організацію, етапи проведення констатувального та формувального експерименту, викладено результати реалізації організаційно-методичної системи формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва, інтерпретовано результати статистичного аналізу одержаних даних, визначено ефективність педагогічних умов та авторської експериментальної організаційно-методичної системи формування професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва. Висновки містять найбільш важливі результати роботи та можливі напрями продовження дослідження за тематикою дисертації.
(en) Nikolenko L. I. – «Pedagogical conditions of the formation of the professional culture of the future teacher of music art» – Qualifying scientific work on the rights of the manuscript. The dissertation on inception of candidate degree of pedagogical sciences on specialties 011 – Educational pedagogical sciences – Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. – Kropyvnytskyi, 2022. The dissertation is devoted to the study of the problem of formation of the professional culture of the future teacher of music art. The outlined problem was solved thanks to the definition, substantiation and experimental verification of pedagogical conditions designed to improve the process of professional training of future specialists and contribute to the formation of the professional culture of future teachers of music art. The work contains an abstract, table of contents, introduction, three chapters, conclusions, lists of used literary sources at the end of each chapter, general conclusions, appendices. The introduction of the dissertation substantiates the relevance and expediency of solving the selected research topic, presents the connection of the dissertation with scientific programs, plans, topics, defines the goal, outlines the task, object, and subject of research; research methods are characterized; the research hypothesis, scientific novelty, theoretical and practical significance of the obtained results are defined; information about the approbation and possibilities of implementation of the research results, its structure and scope is given; the total number of publications is given. In the first chapter – «Theoretical and methodological foundations of the problem of the formation of the professional culture of the future teacher of music art» – an analysis of scientific approaches to the definition of the categoricalconceptual field, which makes up the thesaurus of the research problem, is carried out; the content and structure of the professional culture of the future teacher of music art is clarified. The professional culture of the future teacher of music art is defined as a complex integrated education that characterizes the future specialist as an erudite, educated, creative and active specialist, capable of realizing the importance of artistic values in the development of the individual, adequately evaluating, perceiving, interpreting works of art, capable of creative self-expression, selfactualization, self-realization in professional activity and social and cultural environment. The content and structure of the professional culture of the future teacher of music art is defined. In accordance with the determined component structure of the phenomenon we are investigating, the criteria and indicators of the formation of the professional culture of future teachers of music art are determined, their qualitative content is characterized, in particular: the value-motivational criterion, which is characterized by the degree of awareness of the value system by future specialists and involves understanding the purpose of education, the importance of art in the development of personality, value attitude to the profession and professional activity (need, interest), determines the socio-cultural activity of the future specialist, his desire and aspiration for creative self-expression and selfrealization in professional activity; cognitive-informational criterion, which characterizes the degree of development of the cognitive and intellectual-emotional sphere of the personality of the future teacher, the development of his artistic worldview, education, general artistic awareness, musical-theoretical literacy, erudition, the presence of cultural, art history, music-theoretical, musicperformance, psychological-pedagogical, practical-methodical knowledge and skills; the formation of interpretative culture, the ability to carry out an artistic dialogue, to understand the artistic image in the unity of the form and content of a musical work; creative activity criterion, which certifies the ability of future teachers for active self-research, creative and project activity; possession of artistic and interpretive skills, artistic performance techniques; the ability to stagefigurative reincarnation and artistic-communicative communication; the ability to empathize, creative self-expression and self-realization in various types of musical and creative activities; reflexive-evaluative, which determines the degree of development of the future specialist’s reflective culture, the ability to think critically, adequately and independently evaluate artistic phenomena, actions, deeds, express own opinion, reasoned judgments, beliefs, identify prospects for own development and self-development, plan and carry out professional activities and predict its results. Four levels of formation of the professional culture of future teachers of music art are distinguished: low (reproductive), medium (aware), sufficient (normative), high (creative). In the second section, “Pedagogical conditions for the formation of the professional culture of the future teacher of music art”, pedagogical conditions are defined: creation of an educational cultural environment (ensuring positive motivation of students to implement and realization cultural activities, subjectsubject (dialogic) interaction); activation and involvement of students in creative self-expression in various types of musical and performing activities (perceptioninterpretation-creation); actualization and use of traditional and interactive forms and methods of education in the process of forming the professional culture of future music specialists. On the basis of the theoretical and methodological foundations of the research problem, the defined content, structure, criteria, indicators and levels of formation of the professional culture of the future teacher of music art, characterized pedagogical conditions designed to qualitatively and effectively influence the formation of the researched phenomenon of future specialists, an organizational and methodological framework was created and substantiated system of professional culture of the future teacher of music art, which consists of three interrelated blocks: methodological-objective (purpose, tasks, scientific approaches, principles), procedural-content (pedagogical conditions, stages, forms and methods of teaching), result-analytical ( criteria, indicators, levels, result). The third chapter “Research-experimental verification of the effectiveness of pedagogical conditions for the formation of the professional culture of the future teacher of music art” presents the organization, the stages of the ascertainment and formative experiment, the results of the implementation of the organizational and methodical system for the formation of the professional culture of the future teacher of music art are presented, the results of the statistical analysis of the obtained data are interpreted, the effectiveness of pedagogical conditions and the author’s experimental organizational and methodical system of forming the professional culture of the future teacher of music art are determined. The conclusions contain the most important results of the work and possible directions for continuing research on the subject of the dissertation.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/4237
Розташовується у зібраннях:Дисертації



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.