Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3849
Назва: Удосконалення змісту дисципліни «технічна творчість» – важливий елемент формування творчого потенціалу студентів
Інші назви: Усовершенствование содержания дисциплины техническое творчество – важный элемент формирования творческого потенциала студентов
Improving content of disciplines technical creativity – important element of forming creative potential of students
Автори: Щирбул, Олександр Миколайович
Щирбул, Александр Николаевич
Shirbul, Alexander Mykolayovych
Ключові слова: технічна творчість
зміст підготовки
технічні задачі
творчі здібності
техническое творчество
содержание подготовки
технические задачи
творческие способности
technical creativity
content of training
technical tasks
creative abilities
Дата публікації: 2018
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Щирбул О. М. Удосконалення змісту дисципліни «технічна творчість» – важливий елемент формування творчого потенціалу студентів / Олександр Миколайович Щирбул // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Research Bulletin. Series: Pedagogical Sciences / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 168. – С. 295-297.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (ua) Стаття присвячена проблемам удосконалення змісту дисципліни «Технічна творчість» при підготовці майбутніх учителів трудового навчання. Проведено теоретичний аналіз наукових джерел з питань змісту технічної творчості, методів навчання, способів організації творчої технічної діяльності. Розкрито сутність практичних завдань, які використовуються для підготовки студентів в аспекті технічної творчості. Зокрема, в публікації основна увага приділяється класифікації технічних задач як одного з видів технічних завдань, котрі дають можливість студентам формувати свої знання, уміння й навички з технічної творчості, використовувати різні способи розв’язання технічних протиріч, розвивати інтуїцію, здатність до аналіз, синтезу, узагальнення, критичної оцінки, перенесення досвіду та інші творчі технічні здібності.
(ru) Статья посвящена проблемам усовершенствования содержания дисциплины «Техническое творчество» при подготовке будущих учителей трудового обучения. Проведен теоретический анализ научных источников по вопросам содержания технического творчества, методов обучения, способов организации творческой технической деятельности. Раскрыта сущность практических заданий, которые используются для подготовки студентов в аспекте технического творчества. В частности, в публикации основное внимание уделяется классификации технических задач как одного из видов технических заданий, которые дают возможность студентам формировать свои знания, умения и навыки из технического творчества, использовать разные способы решения технические противоречия, развивать интуицию, способность к анализу, синтезу, обобщения, критической оценки, перенесение опыта и другие творческие технические способности.
(en) The article is devoted to the problems of improving the content of the discipline «Technical creativity» in the preparation of future teachers of labor education. A theoretical analysis of scientific sources on the content of technical creativity, methods of teaching, ways of organizing creative technical activity was conducted. The essence ofpractical tasks, which are used for preparation of students in the aspect of technical creativity, is revealed. In particular, when studying general problems of creativity, students analyze scientific articles, sections of books, prepare presentations at seminars, learn to critically evaluate the material and express their own vision of the problem. Also in the publication, a great deal of attention is paid to the technical tasks and technical problems that we propose to classify as technical education for students: technical reproductive problems, technical reproductive problems with elements of creativity, problem-solving creative tasks. Reproductive problems, although performed by a certain known algorithm, but create a mental load for students, contribute to the formation of knowledge, the ability to use the acquired knowledge in practice. Technical reproductive problems with elements of creativity include, in addition to reproductive activities, simple improvements to technical objects, minor changes to technical documentation, the location of parts, the discovery of new functions of a technical object. Such tasks, besides improving knowledge, skills and abilities, stimulate students the flexibility of thinking, the ability to refine, develop a spatial representation. Problem-search (creative tasks) predict the variability of solutions, or ways to find these solutions, and require students to use knowledge from various scientific fields. Staged training of future teachers of labor education enables students to form their knowledge, skills and skills in technical creativity, use different ways to resolve technical contradictions, develop intuition, ability to analyze, synthesize, synthesize, critically evaluate, transfer experience and other creative technical abilities. Consequently, technical creativity is multifaceted, requiring students the basics of knowledge from many scientific fields. The versatility of technical creativity makes it possible to continuously improve the content of student training, use different methods, methods, forms of cooperation with students to achieve the main goal: the preparation of a creative teacher who can develop creative technical abilities in schoolchildren.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3849
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.