Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3809
Назва: Основні компоненти методичної системи розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій при навчанні фізики і технічних дисциплін
Інші назви: Основные компоненты методической системы развития информационно-цифровой компетентности будущих специалистов компьютерных технологий при обучении физики и технических дисциплин
Main components of methodological system of development of information-digital competence of future specialists of computer technologies in teaching of physics and technical disciplines
Автори: Трифонова, Олена Михайлівна
Tryfonova, Olena Mykhaylivna
Ключові слова: методична система
фахівці комп’ютерних технологій
інформаційно-цифрова компетентність
методика навчання фізики
методика навчання технічних дисциплін
методическая система
специалисты компьютерных технологий
информационно-цифровая компетентность
методика обучения физике
методика обучения техническим дисциплинам
methodological system
computer technology specialists
information-digital competence
physics teaching methodology
technical discipline teaching technique
Дата публікації: 2019
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Трифонова О. М. Основні компоненти методичної системи розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій при навчанні фізики і технічних дисциплін / Олена Михайлівна Трифонова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 182. – С. 123-127.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (uk) У сучасних умовах розвитку українського та й світового суспільства на передній план виходить проблема розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій при навчанні фізики і технічних дисциплін. Саме ці дисципліни є основою науковотехнічного прогресу початку ХХІ століття. У статті визначено основні компоненти методичної системи розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій при навчанні фізики і технічних дисциплін.
(ru) В современных условиях развития украинского и мирового общества на передний план выходит проблема развития информационно-цифровой компетентности будущих специалистов компьютерных технологий при обучении физике и техническим дисциплинам. Именно эти дисциплины является основой научно-технического прогресса начала XXI века. В статье определены основные компоненты методической системы развития информационно-цифровой компетентности будущих специалистов компьютерных технологий при обучении физике и техническим дисциплинам.
(en) In the current conditions of development of Ukrainian and world society the problem of development of information and digital competence of future specialists of computer technologies in the teaching of physics and technical disciplines comes to the fore. It is these disciplines that underpin the scientific and technological progress of the early 21st century. The main components of the methodological system of development of information and digital competence of the future specialists of computer technologies in the teaching of physics and technical disciplines are defined in the article. The relevant methodological system found its implementation at the first (bachelor) level of higher education and at the second (master's) level of higher education. The model of development of information and digital competence of future specialists in computer technologies at the first (bachelor) level of higher education in the teaching of physics and technical disciplines includes target, theoretical, methodological, strategic-normative, organizational-content, diagnostic and resultant components. The model for the development of digital-digital competence of future computer scientists at the second (master's) level of higher education contains value-motivational, content, activity and reflexive components. Both models include a number of steps. Each stage consists of a specific filling. The first includes strategic and regulatory objectives, scientific and methodological foundations, subject matter and purpose. The second and third (at the bachelor level) has a content-scientific content development of digital-digital competence and scientific-pedagogical conditions for the content content implementation. The latter contains diagnostic functions, performance indicators, monitoring tools. Based on the results of our research, we have formed the structure and content of physics and technical disciplines in the professional training of the future specialist of the specialty «Professional education (Computer Technology)». Therefore, in order to ensure the harmonious development of the components of the structure of information and digital competence in the process of teaching physics and technical disciplines of future computer specialists, we have determined the conformity of each component of information and digital competence in the discipline that ensures its development.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3809
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри природничих наук і методик їхнього навчання



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.