Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3777
Назва: Особливості використання інформаційно-цифрових технологій в організації змішаного навчання з технологічної освіти
Інші назви: Особенности применения информационно-цифровых технологий в организации смешаного обучения в технологическом образовании
Peculiarities of application of information and digital technologies in the organization of technical education
Автори: Рябець, Сергій Іванович
Сергійчук, Олексій Володимирович
Рябец, Сергей Иванович
Сергейчук, Алексей Владимирович
Ryabets, Sergey Ivanovich
Sergiychuk, Alexey Vladimirovich
Ключові слова: змішане навчання
освітній процес
інтернет-технології
методика навчання технологій
проектно-технологічна діяльність
ментальна карта
смешанное обучение
образовательный процесс
интернет-технологии
методика обучения технологий
проектно-технологическая деятельность
ментальная карта
blended learning
educational process
Internet technologies
technology teaching methodology
design and technological activity
mental map
Дата публікації: 2019
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Рябець С. І. Особливості використання інформаційно-цифрових технологій в організації змішаного навчання з технологічної освіти / Сергій Іванович Рябець, Олексій Володимирович Сергійчук // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 183. – С. 229-233.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (ua) У статті розглянуті питання, що стосуються застосування змішаного навчання в «Технологіях» за допомогою інформаційно-цифрових засобів на базі предметно-практичної діяльності. При цьому встановлено, що на кожному етапі учнями здійснюється відповідна система послідовних дій у виконанні проекту. Особливу увагу відведено застосуванню інтернет-технологій, як новітнього засобу при проведенні уроку. Узагальнено поняття «змішане навчання», що сприяє покращенню його розуміння для впровадження в навчальний процес. Приведені конкретні приклади використання змішаного навчання у шкільній практиці, які сприяли покращенню засвоєння вивченого матеріалу, завдяки відображенню інформації в нелінійній формі. Наголошено на переваги використання змішаного навчання під час освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Зроблено висновок, що змішане навчання є на сьогоднішній день однією з актуальних навчальних технологій, яка дозволяє формувати предметні та ключові компетентності на основі доповнення та поєднання традиційного, дистанційного та мобільного навчання за умови самонавчання та самоконтролю учня.
(ru) В статье рассмотрены вопросы, касающиеся применения смешанного обучения в «Технологиях» при помощи информационно-цифровых средств на базе предметно-практической деятельности. При этом установлено, что на каждом этапе учениками осуществляется соответствующая система последовательных действий в выполнении проекта. Особое внимание отведено применению интернет-технологий, как нового средства при проведении урока. Обобщено понятие «смешанное обучение», что способствует улучшению его понимания для применения в учебном процессе. Приведены конкретные примеры применения смешанного обучения в школьной практике, использование которых улучшало усвоение изучаемого материала, благодаря отображению информации в нелинейной форме. Отмечено преимущества использования смешанного обучения во время образовательного процесса в учреждениях общего среднего образования. Сделан вывод о смешанном обучении как одной из актуальных образовательных технологий, которая позволяет формировать предметные и ключевые компетентности на основе дополнения и соединения традиционного, дистанционного и мобильного обучения при условии самообразования и самоконтроля ученика.
(en) The article covers issues related to the application of mixed education with the help of information and digital technologies. The relevance of such a choice is due to the inhodability of the improvement of the scientific process, including in the teaching of the subject «Technology». Since it is in practical classes that students can use environmental, economic and entrepreneurial skills, develop polytechnical and general knowledge and skills in the field of technology. The creative potential can be realized in turn more fully, using project -technological activity. It is established that at each stage students have a corresponding system of consecutive actions in the execution of the project. The transition of society to digital format requires the introduction and in the educational process of the corresponding changes. The article focuses on Internet technologies as a new tool for conducting the lesson. In our opinion, it is the combination of the traditional full-time form of training with elements of remote electronic courses and programs that will significantly increase the educational activity of not only students, but also teachers. The concept of «mixed learning» is generalized, which contributes to improving its understanding for use in the educational process. This type of training allows you to familiarize yourself with the material necessary for the lesson before the lesson, using Internet resources and gadgets. It is enough to find the necessary information, to view it, to learn the subject of the next lesson and actually to use this material during the lesson. Specific examples of the use of mixed education in school practice are given: Mental maps created in MindMeister; drawing tasks requiring the use of a popular and open program «Compass»; interactive tasks with the posting of teachers and students in the blogs, designed in Learning Apps – Internet service of multimedia didactic exercises. Their use, as experience has shown, has improved the understanding of the studied material, due primarily to the display of information in a non-linear form. The advantages of using mixed education during the educational process in general secondary education institutions were noted. The conclusion is drawn about mixed training as one of the most relevant educational technologies, which allows to form subject and key competencies on the basis of addition and connection of traditional, distance and mobile training provided self-education and self-control of the pupil.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3777
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.