Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3776
Назва: Проблема інтеграції знань учнів основної школи в процесі трудової підготовки
Інші назви: Проблема интеграции знаний учащихся основной школы в процессе трудовой подготовки
The problem of integration of students’ knowledge in the process of training
Автори: Щирбул, Олександр Миколайович
Щирбул, Александр Николаевич
Shirbul, Alexander Mykolayovych
Ключові слова: інтеграція
міжпредметні зв’язки
трудова підготовка
ключові компетентності
интеграция
межпредметные связи
трудовая подготовка
ключевые компетентности
integration
cross-curricular links
job training
key competences
Дата публікації: 2019
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Щирбул О. М. Проблема інтеграції знань учнів основної школи в процесі трудової підготовки / Олександр Миколайович Щирбул // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 183. – С. 173-176.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (ua) У статті аналізуються проблеми інтеграції знань, міжпредметних зв’язків у трудовій підготовці учнів основної школи. Зокрема, встановлено, що зазначені проблеми в різних аспектах розглядалися багатьма відомими науковцями, педагогами. На сьогодні, на основі системного аналізу змісту, методів навчання, визначено сутність, функції, види і типи зв’язків між предметами, їхню взаємодію з основними дидактичними принципами. Також розроблено способи планування міжпредметних зв’язків, використання яких дає можливість учителю розглядати хронологію вивчення навчального матеріалу з різних предметів, визначати місце зв’язків між предметами в структурі уроку, чітко сформулювати мету й завдання занять з учнями. У публікації наводиться конкретний приклад виготовлення виробу з деревини, розробка якого вимагає від учнів використання набутих раніше математичних знань. Доведено, що такий підхід сприяє формуванню ключових компетенцій та цілісному сприйняті набутих знань.
(ru) В статье анализируются проблемы интеграции знаний, межпредметных связей в трудовой подготовке учащихся основной школы. В частности, установлено, что указанные проблемы в разных аспектах рассматривались многими известными учеными, педагогами. На сегодня, на основе системного анализа содержания, методов обучения, определены сущность, функции, виды и типы связей между предметами, их взаимодействие с основными дидактическими принципами. Также разработаны способы планирования межпредметных связей, использование которых дает возможность учителю рассматривать хронологию изучения учебного материала по различным предметам, определять связи между предметами в структуре урока, четко сформулировать цели и задачи занятий с учениками. В публикации приводится конкретный пример изготовления изделия из древесины, разработка которого требует от учащихся использования приобретенных ранее математических знаний. Доказано, что такой подход способствует формированию ключевых компетенций и целостного восприятия приобретенных знаний.
(en) The article deals with the problems of integration of knowledge, cross-curricular relations in primary school students’ job training. In particular, it was found that these problems were considered in many aspects by many well-known scientists and educators. In scientific sources, the essence of the concept of «cross-curricular links» is defined differently: as a means of intensifying the learning process, as an important condition for the effectiveness of the educational process, as a separate important principle of learning, etc. Today, on the basis of systematic analysis of content, teaching methods, the essence, functions, types and types of connections between the subjects, their interaction with the basic didactic principles are clearly defined. There are also developed ways of planning crosscurricular relations, which use allows the teacher to consider the chronology of study material in different subjects, determine the place of relations between subjects in the structure of the lesson, clearly formulate the purpose of lessons with students, elaborate the structure of each lesson, ways of interaction with each lesson students, to choose teaching methods, specific tasks that facilitate cross-curricular integration. The publication provides an example of manufacturing an auxiliary device, the use of which allows students to quickly find centers of work pieces intended for turning wood. It is proved that the design of this auxiliary device requires the students’ knowledge, skills and skills in the school mathematics course, namely: finding the center of a circle by means of conducting median perpendiculars to two chords, finding the center of a circle inscribed in a triangle, the properties of bisectors tangent to the circle, and others. The practical task of making an auxiliary device for finding the centers of the work piece ends may be offered by the teacher in the form of a project where each student will be able to develop and substantiate their own design, using cross-curricular links, obtain appropriate materials, types of connections, develop the necessary documentation and others. The approach proposed in the article on the practical use of cross-curricular communication contributes to the development of students’ creative abilities, key competences, makes it possible for students to realize that their knowledge of mathematics has a specific application.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3776
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.