Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3759
Title: | Проектування освітнього процесу технологічної підготовки старшокласників засобами індивідуалізації |
Other Titles: | Проектирование образовательных процессов технологической подготовки старшеклассников средствами индивидуализации Design of the educational process of technological preparation of pupils with individuals |
Authors: | Абрамова, Оксана Віталіївна Онуфрак, Оксана Володимирівна Abramova, Oksana Vitalyevna Onufrac, Oksana Volodymyrivna |
Keywords: | індивідуальний підхід урок технологій методи навчання модел ь навчання Девіда Колба индивидуальный подход урок технологий методы обучения модель обучения Дэвида Колба individual approach technology lesson teaching methods David Kolb model of learning |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка |
Citation: | Абрамова О. В. Проектування освітнього процесу технологічної підготовки старшокласників засобами індивідуалізації / Оксана Віталіївна Абрамова, Оксана Володимирівна Онуфрак // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 183. – С. 50-54. |
Series/Report no.: | Педагогічні науки; |
Abstract: | (ua) Індивідуалізація профільного навчання здійснюється з урахуванням поділу учнів на групи залежно від рівня сформованості навченості, научуваності, творчості та інтересу. В роботі розроблено методичне забезпечення для реалізації індивідуального підходу до старшокласників, що передбачає побудову структури уроку за моделлю навчання Девіда Колба. Побудова уроку за принципом цієї моделі передбачає, що він буде складатися із чотирьох умовних циклів, де у кожному циклі будуть застосовуватися методи навчання, що найбільше враховуватимуть типи сприйняття інформації для кожної із групи людей.
Активісти тяжіють до конкретного досвіду, мислителі – рефлексивного спостереження, теоретики –абстрактної концептуалізації, прагматики – активного експериментування. (ru) Индивидуализация профильного обучения осуществляется на основе разделения учеников на группы в зависимости от уровня сформированности обучаемости, творчества и интереса. В работе разработано методическое обеспечение для реализации индивидуального подхода к старшеклассникам, которое предусматривает организацию структуры урока по модели обучения Дэвида Колба. Построение урока по принципу этой модели предполагает, что он будет состоять из четырех условных циклов, где в каждом цикле будут применяться методы обучения, которые будут наиболее учитывать типы восприятия информации для каждой из группы людей. Активисты тяготеют к конкретному опыту, мыслители –рефлексивному наблюдению, теоретики – абстрактной концептуализации, прагматики – активному экспериментированию. (en) Profile training is individualized, taking into account the division of students into groups, depending on the level of learning, learning, creativity and interest. Individualization is the creation of optimal conditions for the learning and development of each and every one in particular, and the purpose of individualization will be the development of individual characteristics of students, their ability to technology. This article proposes to consider the possibilities of designing the educational process of preparation of h igh school students in frontal education on the cyclical model of David Kolb. A number of stages of the study have been identified: study of individual characteristics of students, development of lesson structure and choice of teaching methods (learning activities), further development of lesson notes by the developed structure. The structure of the lesson, built on the cycles of D. Kolb promotes an individual approach to the education of high school students and takes into account the individual characteristics of students. Building a lesson on the principle of this model implies that it will consist of four conditional cycles where each cycle will employ teaching methods that will most closely address the types of perception of information for each group of people. Activists gravitate to concrete experience, thinkers – reflexive observation, theorists – abstract conceptualization, pragmatics – active experimentation. The training cycle can start with any of the four cycles and the overall cycle should be considered as a continuous spiral. During this lesson, students will gain direct experience, make observations, during which they will learn to reflect on information they have just learned, to comprehend new knowledge, to theoretically summarize material, to experimentally test new knowledge and to put it into practice. |
URI: | http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3759 |
Appears in Collections: | Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Проектування освітнього процесу технологічної підготовки старшокласників засобами індивідуалізації.pdf | 471,94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.