Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3710
Назва: Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутнього учителя фізичної культури з огляду на ідеї В. О. Сухомлинського
Інші назви: Формирование здоровьесберегающей компетентности будущего учителя физической культуры с учетом идей В. А. Сухомлинского
Developing health saving competence of the future teacher of physical education in view of the ideas of V. O. Sukhomlynskyi
Автори: Панченко, Галина Іванівна
Панченко, Галина Ивановна
Panchenko, Galyna Ivanivna
Ключові слова: дидактогенні порушення здоров’я
здоров’язбереження
підготовка учителя
слова:дидактогенные нарушения здоровья
здоровьесбережение
подготовка учителя
didactically conditioned diseases
health saving
teacher training
Дата публікації: 2018
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Панченко Г. І. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутнього учителя фізичної культури з огляду на ідеї В. О. Сухомлинського / Галина Іванівна Панченко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. - Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. - Вип. 172. – С. 182-187.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (uk) Завдання роботи полягали в обґрунтуванні шляхів та спрямованості удосконалення підготовки учителя фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності у початковій школі. Встановлено, що для ефективного формування професійної готовності майбутніх учителів фізичного виховання до оздоровчої роботи з попередження дидактогенних порушень і захворювань учнів початкової школи слід використовувати трьохкомпоненту модель цілісного педагогічного впливу, яка включає наступні етапи: вивчення спецкурсу «Фізична культура як бар’єр дидактогенних захворювань», проведення спецсемінару, проходження педагогічної практики.
(ru) Задачи работы заключались в обосновании путей и направленности совершенствования подготовки учителя физической культуры к здоровьесберегающей деятельности в начальной школе. Установлено, что для эффективного формирования профессиональной готовности будущих учителей физического воспитания к оздоровительной работе по предупреждению дидактогенних нарушений и заболеваний учащихся начальной школы следует использовать трехкомпонентную модель целостного педагогического воздействия, которая включает следующие этапы: изучение спецкурса «Физическая культура как барьер дидактогенних заболеваний», проведение спецсеминара, прохождения педагогической практики.
(en) Research topicality on the issue of developing the readiness of future teachers of physical education referred to health saving activity is determined by the relevance of overcoming the civilizational contradiction between the further intensification of the educational process and catastrophic deterioration of the health state of students in secondary school. Therein, the severity of this contradiction should be eliminated only by the specialist with the highly developed upto-date knowledge, skills of organization and carrying out recreational and applied support of academic loading. The work objectives were to justify the ways and direction of training improvement of a teacher of physical education in the field of health saving activity in primary school. It is revealed that effective development of professional readiness of future teachers of physical education in the field of health saving activity on prevention of didactically conditioned diseases of primary school students requires application of a three-component model of holistic pedagogical influence, which includes next steps. 1. Special course of study “Physical Education as a barrier for didactically conditioned diseases” developed on the basis of didactic synthesis and aimed at concentrated mastering of modern theoretical knowledge of health saving fundamentals on the ground of pedagogical valeology in the direction of didactically conditioned diseases prevention of schoolchildren. 2. Conducting a special seminar aimed at developing the practical skills and the skills of specific health saving techniques required for prevention of didactically conditioned diseases. 3. Pedagogical practice in the process of active application of the knowledge and skills acquired during the first or second stages necessary for organization and conducting of health-applied support of academic load in primary school with the subsequent study of the received health saving effect in preventing didactically conditioned diseases. Results of the experiment forming stage allow us to conclude about positive, statistically significant dynamics on the level of professional readiness development of the students of the experimental group in the sphere of prevention of didactically conditioned health saving violations of the primary school students.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3710
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри теорії та методики олімпійського і професійного спорту



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.