Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3690
Назва: Теорія природовідповідного виховання у педагогіці Василя Сухомлинського
Інші назви: Теория природосоответствующего воспитания в педагогике Василия Сухомлинського
The theory of corresponding to nature education in the pedagogy of Vasyl Sukhomlynskyi
Автори: Кравцов, Віталій Олександрович
Кравцов, Виталий Александрович
Kravtsov, Vitalii Oleksandrovych
Кравцова, Тетяна Олександрівна
Кравцова, Татьяна Александровна
Kravtsova, Tetiana Oleksandrivna
Ключові слова: людина і природа
природовідповідне виховання
принцип природовідповідності
філософія ноосфери
виховання
світогляд
человек и природа
природосоответствующее воспитание
принцип природосоответствия
философия ноосферы
воспитание
мировоззрение
man and nature
corresponding to nature education
principle of corresponding to nature
philosophy of noosphere
education
worldview
Дата публікації: 2018
Видавництво: КОД
Бібліографічний опис: Кравцов В. О. Теорія природовідповідного виховання у педагогіці Василя Сухомлинського / Віталій Олександрович Кравцов, Тетяна Олександрівна Кравцова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. - Кропивницький : "КОД", 2018. - Вип. 172. – С. 120-126.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (uk) Стаття присвячена дослідженню інтерпретації та реалізації теорії природовідповідного виховання у педагогіці Василя Сухомлинського. Головна увага приділена аналізу філософсько-педагогічних поглядів В. Сухомлинського як теоретичних основ організації природовідповідного виховання у його педагогічній системі. Також здійснено аналіз методичних аспектів реалізації В. Сухомлинським теорії природовідповідності в розумовому, моральному, естетичному, трудовому, фізичному, екологічному вихованні учнів усіх вікових груп.
(ru) Статья посвящена исследованию интерпретации и реализации теории природосоответствующего воспитания в педагогике Василия Сухомлинского. Главное внимание уделено анализу философско-педагогических взглядов В.Сухомлинского как теоретических основ организации природосоответствующего воспитания в его педагогической системе. Также проведен анализ методических аспектов реализации Сухомлинский теории природосоответствия в умственном, нравственном, эстетическом, трудовом, физическом, экологическом воспитании учащихся всех возрастных групп.
(en) The article is devoted to the study of interpretation and implementation of the theory of corresponding to nature education in the pedagogy of Vasyl Sukhomlynskyi. The main attention is paid to the analysis of the philosophical and pedagogical views of V. Sukhomlynskyi as theoretical foundations of corresponding to nature education organization in his pedagogical system. The emphasis was placed on the new approach in a qualitative sense of V.Sukhomlynskyi to the solution of the problem "man - nature - society". Established that V.Sukhomlinskyi involved philosophical and pedagogical views in the main statements (interpretation of the meaning of being, the purpose of education, approaches to solving the problem "man - nature - society", the relationship of science and immateriality in society, individual and social aspects in personality), which are close to the principles of the noosphere theory by V. Vernadskyi. Also, an analysis of the methodological aspects of V.Sukhomlynskyi's implementation of corresponding to nature ideas in the mental, moral, aesthetic, physical, and labor education of all age groups students was done. The integrative function of the principle of corresponding to nature in the organization of the system of ecological education of schoolchildren is determined. It is proved that Vasyl Sukhomlynskyi rethought and supplemented the classical conception of the content of the corresponding to nature principle of education with such statutes as the grounds of the special nature of childhood, the study and use of the psychological, physiological, and ethnic characteristics of students in the educational process, the organization of controlled interaction of students with the nature.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3690
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри психології та соціальної роботи



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.