Виховання любові до малої батьківщини у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського

Abstract
(uk) У статті розкривається сутність поглядів В. Сухомлинського на актуальну проблему виховання у школярів любові до малої батьківщини, що є основою патріотичного виховання. На підставі праць видатного вченого, досвіду Павлиської школи розкривається зміст та шляхи формування любові до рідного краю: любов до людей; до природи рідного краю (картини якого особливо міцно відкладаються у пам’яті в поєднанні з поетичним словом); уявні і справжні подорожі по Батьківщині; виявлення діяльної любові до рідного краю; збереження історичної пам’яті, шанування загиблих, збереження всього, що створено людьми і чим пишаються старші покоління.
(ru) В статье раскрывается сущнсть взглядов В. Сухомлинского на актуальную проблему воспитания у школьников любви к малой родине, являющейся основой патриотического воспитания. На основании трудов известного ученого, опыта работы Павлышской школы раскрывается содержание и методы формирования любви к родному краю: любов к людям; любов к природе родного края; заочные и настоящие путешествия по родине; проявление деятельной любви к родному краю; сохранение исторической памяти, уважение к погибшим, сохранение всего того, что создано людьми и чем гордятся старшие поколения.
(en) The ongoing world globalization processes bring up the issue of polycultural upbringing of schoolchildren. Though its realization is based first and foremost on the upbringing of love to one’s native land which is an important part of patriotic upbringing, which Vasyl’ Sukhomlynsky considered being of great importance in his practice and therefore highlighted in his works. The article deals with the analysis of the nature of Sukhomlynsky’s understanding of this notion and ways of its realization in Pavlysh secondary school in Onufriivka distict Kirovihrad region. According to V. O. Sukhomlynsky patriotism is the domain of spiritual life which enters everything a person learns, cognizes, does, strives for, loves and hates in the course of upbringing. This is a union of thought and feeling, an active trend of the man’s conscience, will of senses, unity of thought and act. Patriotism upbringing begins with the upbringing of love for one’s native land. The main sources and ways of this process is love for a man (mother, father and grandparents in the first place), love for the nature of the native land, the pictures of which are better stored in the memories combined with the poetic word, real and imaginary journeys about the native land (beginning with one’s own village and going on to district, region and later Ukraine), executing an active love for the native land (work for the benefit of the native village and district), preservation of historic memory, honouring the fallen, retention of everything created and valued by the older generations.
Description
Keywords
В. О. Сухомлинський, виховання, патріотизм, мала батьківщина, Павлиська школа, В. О. Сухомлинский, воспитание, патріотизм, малая родина, Павлышская школа, V. O. Sukhomlynsky, upbringing, patriotism, native land, Pavlysh secondary school
Citation
Радул О. С. Виховання любові до малої батьківщини у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського / Ольга Сергіївна Радул // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. - Кропивницький : "КОД", 2018. – Вип. 172. – С. 63-67.