Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3600
Назва: Монологічне мовлення як засіб реалізації комунікативних цілей при вивченні німецької мови у старших класах закладів загальної середньої освіти
Інші назви: Монологическая речь как средство реализации коммуникативных целей в изучении немецкого языка в старших классах заведений общего среднего образования
Monologue speech as means of realization of communicative aims at the study of german in the higher forms of establishments of universal middle education
Автори: Токарєва, Тетяна Станіславівна
Tokaryeva, Teteana Stanislavivna
Ключові слова: монолог
монологічне мовлення
комунікативна мета
опис
повідомлення
роздум
урок німецької мови
монолог
монологическая речь
коммуникативная цель
описание
сообщение
рассуждение
урок немецкого языка
monologue
monologue speech
communicative aim
description
report
reflection
lesson of German
Дата публікації: 2020
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Токарєва Т. С. Монологічне мовлення як засіб реалізації комунікативних цілей при вивченні німецької мови у старших класах закладів загальної середньої освіти / Тетяна Станіславівна Токарєва // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Research Bulletin. Series: Pedagogical Sciences / ред. Кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 190. – С. 146-151.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (ua) У статті розглядається один із важливих видів мовленнєвої діяльності, а саме монологічне мовлення в аспекті його значення для здійснення процесу комунікації на уроці німецької мови. Старший етап передбачає удосконалення вмінь монологічного мовлення через більшу самостійність учнів стосовно підготовки та презентації власного висловлювання. Значна увага приділяється, зокрема, комунікативним функціям монологічного мовлення, таким, як інформативна, впливова, експресивна, розважальна, ритуально-культова.
(ru) В статье рассматривается один из важных видов речевой деятельности, а именно монологическая речь в аспекте ее значения для совершения процесса коммуникации на уроке немецкого языка. Старший этап предусматривает усовершенствование навыков монологической речи через большую самостоятельность учащихся в плане подготовки и презентации собственного высказывания. Значительное внимание уделено, в частности, таким коммуникативным функциям монологической речи, как информативная, влиятельная, экспрессивная, развлекательная и ритуально-культовая.
(en) One of important type of speech activity is examined in the article, namely monologue speech in the aspect of his value for realization of process of communication on the lesson of German. The older stage envisages the improvement of abilities of monologue speech through greater independence of students in relation to preparation and presentation of own expression. Considerable attention is spared, in particular, to the communicative functions of monologue speech, such as informing, influential, expressive, entertaining, ritually-cult. Accordingly, each of these functions has the special language means of expression of idea, corresponding psychological stimuli and aim of expression. This article accents attention on description of such basic types of monologue, as description, story, report and reflection. Although, on the face of it, description seems to be the simple type of monologue quite, in an educational process from German considerable attention is spared in establishments of universal middle education of description, as to describe an object or phenomenon quite unsimply. For this purpose it is necessary to lay hands on students corresponding language means, able to describe a certain object, specifying on his sings, internals, setting, functioning and other. Notable is that elements of description can meet both in a report and in a story. Attention is deserved by a monologue-story due to dynamic of broadcasting that, in turn, assists realization of communicative aim in the studies of German on the older stage. As a report can be both prepared and unprepared, has the capture of monologue this kind also a considerable communicative value, subject to condition, if a report answers reality and his theme opens up fully. Work with texts is effective means for a receip and working of necessary information. Important in a curriculum is such type of monologue expression, both monologue-reflection that is most difficult and requires tedious work as from the side of teacher, and from the side of students, abstracting such psychical processes of older pupils as memory, imagination, logical thinking and other. Having the communicative functions this type of monologue is effective means for a capture students by ability clearly and consistently to express the opinions. It should be noted that very often the elements of argumentation are complemented by the elements of description or report.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3600
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри германських мов, зарубіжної літератури та методик їхнього навчання



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.