Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3595
Назва: Початок створення системи позашкільної освіти в Україні (Х ст. – початок ХХ ст.)
Інші назви: Начало создания системы внешкольного образования в Украине (Х в. – начало ХХ в.)
Beginning of the establishment of the extra school education system in ukraine (ХV – early XX century)
Автори: Савченко, Наталія Сергіївна
Савченко, Наталия Сергеевна
Savchenko, Nataliia Serhiyivna
Ключові слова: періодизація
позашкільні заклади освіти
форми організації позашкільної діяльності
вільний час
освіта
виховання
розвиток
навчання
соціалізація
культура
діяльність
творчість
периодизация
внешкольные заведения образования
формы организации внешкольной деятельности
свободное время
образование
воспитание
развитие
обучение
социализация
культура
деятельность
творчество
periodization
extracurricular educational establishments
forms of organization of extracurricular activities
leisure
education
education
development
training
socialization
culture
activity
creativity
Дата публікації: 2020
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Cавченко Н. С. Початок створення системи позашкільної освіти в Україні (Х ст. – початок ХХ ст.) / Cавченко Наталія Сергіївна // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 185. – С. 51-58.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (uk) У статті автор торкається проблеми періодизації історико-педагогічного процесу в Україні у період Х ст. – початок ХХ ст., а саме, створення системи позашкільної освіти в Україні. Проаналізовано напрацювання науковців щодо вивчення порушеної проблематики. На основі систематизації та узагальнення розвитку позашкільної освіти виділено послідовні етапи початку створення системи позашкільної освіти в Україні: І етап – до Х ст., який характеризується створенням передумов виникнення позашкільної освіти, а також спрямуванням її змісту на оволодіння елементарними трудовими вміннями і навичками; ІІ етап – Х–ХV ст.ст., де активізація освітньої діяльності призвела до розвитку шкільництва, позашкілля, появи перших методичних настанов, а також відкриття іноземних закладів, ознайомлення з іншими культурами; ІІІ етап – ХVI – початок ХХ ст., що полягав у подальшому розвитку позашкільної освіти, розширенні її змісту на засадах народних традицій, народної та козацької педагогіки, урізноманітненні форм організації в позашкільних та інших навчальних закладах.
(ru) В статье автор затрагивает проблему периодизации историко-педагогического процесса в Украине в период Х в. – начало ХХ века, а именно, создание системы внешкольного образования в Украине. Проанализирована наработка ученых относительно изучения поднятой проблематики. На основе систематизации и обобщения развития внешкольного образования выделены последовательные этапы начала создания системы внешкольного образования в Украине: І этап – до Х в., который характеризуется созданием предпосылок возникновения внешкольного образования, а также устремлением его содержания на овладение элементарными трудовыми умениями и навыками; ІІ этап – Х – ХV вв., где активизация образовательной деятельности привела к развитию школ, внешкольности, появлению первых методических сопровождений, а также открытию иностранных заведений, ознакомлению с другими культурами; ІІІ этап – ХVI – начало ХХ ст., который заключался в дальнейшем развитии внешкольного образования, расширении его содержания на принципах народных традиций, народной и казацкой педагогики, создании разнообразия форм организации во внешкольных и других образовательных заведениях.
(en) In the article the author deals with the problem of periodization of historical and pedagogical process in Ukraine in the period of X century. – the beginning of the twentieth century, namely, the creation of an out-of-school education system in Ukraine. The researches of scientists on studying of the raised problems are analyzed. On the basis of systematization and generalization of the development of extracurricular education, the following stages of the beginning of the creation of the extracurricular education system in Ukraine have been identified: Phase I – to the tenth century. Stage II – Х – ХV centuries, where the intensification of educational activity led to the development of schooling, out-of-school, the emergence of the first methodological guidelines, as well as the opening of foreign institutions, acquaintance with other cultures; Stage III – XVI – beginning of XX century, which consisted in further development of extracurricular education, expansion of its content on the basis of folk traditions, folk and Cossack pedagogy, diversification of forms of organization in extracurricular and other educational institutions. Based on theoretical analysis and practice, it is established that an important feature of extracurricular education is determined by the fact that, as part of the system of continuous education, it can be obtained by citizens of different age categories and is characterized by voluntary participation in the educational process; lack of strict regulatory guidelines; free choice of classes; differentiation by interests in a specific field of science, culture, technology and technology; setting before each really achievable tasks; a variety of activities and areas of communication that foster the experience of social relationships. An analysis of the theoretical foundations and practices of extracurricular education indicates that it has a long history, due to the diversity of content and forms of implementation. A characteristic feature of the formation and development of extracurricular education is the constant social order for it from the people (children and their parents), society and the state. The development of extracurricular education, both in Ukraine and abroad, is primarily driven by certain specific historical conditions (social, economic, political) that determine its most important pattern. It is established that the term «extracurricular education» in its modern sense was included in the conceptual apparatus in the late nineteenth century. , but it has even deeper historical roots.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3595
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.