Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3544
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorФілоненко, Оксана Володимирівна-
dc.contributor.authorПрибора, Роман Іванович-
dc.contributor.authorПерцов, Олександр Володимирович-
dc.contributor.authorФилоненко, Оксана Владимировна-
dc.contributor.authorПрибора, Роман Иванович-
dc.contributor.authorПерцов, Александр Владимирович-
dc.contributor.authorFilonenko, Oksana Volodymyrivna-
dc.contributor.authorPrybora, Roman Ivanovych-
dc.contributor.authorPertsov, Alexander Volodymyrovych-
dc.date.accessioned2021-04-25T23:37:32Z-
dc.date.available2021-04-25T23:37:32Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationФілоненко О. В. Історія вищої освіти Кіровоградщини ХХ століття у працях краєзнавців / Оксана Володимирівна Філоненко, Роман Іванович Прибора, Олександр Володимирович Перцов // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Research Bulletin. Series: Pedagogical Sciences / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 186. – С. 58-63.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3544-
dc.description.abstract(uk) У статті розглянуто розвиток вищої освіти на Кіровоградщині у ХХ столітті. З’ясовано, що наприкінці ХХ століття з’являються узагальнювальні праці, у яких цілеспрямовано і системно аналізується історія вищої освіти Кіровоградщини, дається об’єктивна оцінка сучасному стану професійної освіти та виявляються тенденцій її вдосконалення, позитивно оцінюється розвиток вищої освіти в регіоні. Встановлено, що основне досягнення сучасних учених полягає у тому, що за рахунок залучення нових документів і матеріалів їм вдалося провести комплексні дослідження у межах досліджуваних напрямків. Водночас у роботах відсутній об’єктивний аналіз негативних тенденцій у розвитку вищої професійної освіти. Ця проблема й визначає перспективи подальших досліджень.uk_UA
dc.description.abstract(ru) В статье рассмотрено развитие высшего образования на Кировоградщине в ХХ веке. Установлено, что в конце ХХ века появляются обобщающие труды, в которых целенаправленно и системно анализируется история высшего образования Кировоградщины, дается объективная оценка современному состоянию профессионального образования и намечаются тенденций ее совершенствования, положительно оценивается развитие высшего образования в регионе. Определено, что основное достижение современных ученых заключается в том, что за счет привлечения новых документов и материалов им удалось провести комплексные исследования в рамках исследуемых направлений. В то же время в работах отсутствует объективный анализ негативных тенденций в развитии высшего профессионального образования. Эта проблема и определяет перспективы дальнейших исследований.uk_UA
dc.description.abstract(en)The genesis and evolution of higher education in Kirovohrad region (Ukraine) in the 20th century have been subject of interest of a number of local lore researchers. The abolishing of the strict ideological limitations in the beginning of 1990s and the provision of free access to local archives and other formerly forbidden sources of information greatly helped to reconsider historical events and phenomena in the field. the period from 1991 – to our time can be called the most productive in terms of the number of works on the history of higher education in the region, which leads to the conclusion that modern Ukrainian researchers have made a significant contribution to the study of higher education in Kirovograd region. Based on the deep analysis of the archival local lore, regulatory documents and historical statistical data Ukrainian educators and scientists traced the development of local professional education system, in particular teacher training, technical, commercial, in terms of content, forms, methods and techniques applied, educational process organization and teaching staff at different historical stages. The article provides a brief historiographic outline of the most significant works. It is found that in the late twentieth century generalizations appear, which purposefully and systematically analyzes the history of higher education in the Kirovograd region, gives an objective assessment of the current state of vocational education and identifies trends in its improvement, positively evaluates the development of higher education in the region. The main achievement of modern scientists is that due to the attraction of new documents and materials, they have been able to carry out comprehensive research within the studied areas. However, most of them undoubtedly have a high relevance in view of the modern development of higher education. At the same time, the papers lack an objective analysis of the negative trends in the development of higher vocational education. This problem also determines the prospects for further research.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherРВВ ЦДПУ ім. В. Винниченкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогічні науки;-
dc.subjectКировоградщинаuk_UA
dc.subjectвысшее образованиеuk_UA
dc.subjectвысшее педагогическое образованиеuk_UA
dc.subjectвысшее техническое образованиеuk_UA
dc.subjectкраеведыuk_UA
dc.subjectисториографияuk_UA
dc.subjectKirovohrad regionuk_UA
dc.subjecthigher educationuk_UA
dc.subjecthigher teacher training educationuk_UA
dc.subjecthigher technical educationuk_UA
dc.subjectlocal lore researchersuk_UA
dc.subjecthistoriographyuk_UA
dc.titleІсторія вищої освіти Кіровоградщини ХХ століття у працях краєзнавцівuk_UA
dc.title.alternativeИстория высшего образования Кировоградщины ХХ века в работах краеведовuk_UA
dc.title.alternativeHistory of higher education in kirovohrad region in the 20th century in studies of local loreuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.