Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3526
Назва: Реалізація методолого-дидактичного підходу підготовки фахівців професійної та технологічної освіти
Інші назви: Реализация методоло-дидактического подхода подготовки специалистов профессиональной и технологической образования
Implementation of methodological and didactic approach of training of professional and technological education specialists
Автори: Хріненко, Тетяна Вікторівна
Khrinenko, Tatyana Viktorovna
Садовий, Микола Ілліч
Садовой, Николай Ильич
Sadovyі, Mykola Illich
Рябець, Сергій Іванович
Рябец, Сергей Иванович
Ryabets, Sergiy Ivanovich
Ключові слова: професійна освіта
суперечність
цифровізація
стемізація
фахівці
трансформація
освітня галузь
науково-технічний прогрес
профессиональное образование
противоречие
цыфровизация
стемизация
специалисты
трансформация
область образования
научно-технический прогрес
рrofessional education
contradiction
cryptography
stemization
specialists
transformation
field of education
scientific and technical progress
Дата публікації: 2020
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Хріненко Т. В. Реалізація методолого-дидактичного підходу підготовки фахівців професійної та технологічної освіти / Тетяна Вікторівна Хріненко, Микола Ілліч Садовий, Сергій Іванович Рябець // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 191. – С. 264-269.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (uk) Стаття присвячена проблемам визначення шляхів підготовки висококваліфікованих фахівців в галузі професійної освіти. Про наявність проблеми свідчить постійне зменшення замовлення Міністерства освіти і науки на фахівців в швейній галузі, сфері послуг тощо. Аналогічна ситуація і у галузі машинознавства, обробки матеріалів, електроніці. Природничі дисципліни майже не мають попиту, відсутня ефективна актуалізація потреби на природничо-математичну підготовку. Проте глобальний науково-технічний прогрес потребує прискореного розвитку вказаних галузей, що створює в державі суперечність між соціальним запитом та реальністю. Закони України, постанови Кабінету Міністрів, накази МОН про освіту свідчать, що в них чітко виділяються довгострокові аспекти розвитку освіти, зокрема глобальні: ідея цифрової трансформації та STEM освіти. На нашу думку виділені напрямки заслуговують на увагу. В цьому зв’язку нами окреслена структура дослідження освітнього стану суспільства, на основі якої доцільно проводити дослідження з усунення суперечностей, що мають місце.
(ru) Статья посвящена проблемам определения путей подготовки высококвалифицированных специалистов в области профессионального образования. О наличии проблемы свидетельствует постоянное уменьшение заказу Министерства образования и науки на специалистов в швейной отрасли, сфере услуг и др. Аналогичная ситуация и в области машиноведения, обработки материалов, электронике. Естественные дисциплины почти не пользуются спросом, отсутствует эффективная актуализация потребности на естественно-математическую подготовку. Однако глобальный научно-технический прогресс требует ускоренного развития указанных отраслей, создает в государстве противоречие между социальным запросом и реальностью. Законы Украины, постановления Кабинета Министров, приказы МОН об образовании свидетельствуют, что в них четко выделяются долгосрочные аспекты развития образования, в частности глобальные: идея цифровой трансформации и STEM образования. По нашему мнению выделенные направления заслуживают внимания. В этой связи нами очерчена структура исследования образовательного состояния общества, на основе которой целесообразно проводить исследования по устранению противоречий, имеющих место.
(en) The article is devoted to the problems of determining the ways of training highly qualified specialists in the field of vocational education. The problem is evidenced by the constant decrease in the order of the Ministry of Education and Science for specialists in the garment industry, services and even computer technology. The situation is similar in the field of mechanical engineering, materials processing, electronics. Natural sciences are in almost no demand, there is no effective actualization of the need for natural and mathematical training. However, global scientific and technological progress requires the accelerated development of these industries, which creates a contradiction in the state between social demand and reality. The laws of Ukraine, the resolutions of the Cabinet of Ministers, the orders of the Ministry of Education and Science on education indicate that they clearly highlight the long-term aspects of education development, including global: the idea of digital transformation and STEM education. In our opinion, the selected areas deserve attention. In this regard, we have outlined the structure of the study of the educational state of society, on the basis of which it is advisable to conduct research to eliminate the contradictions that occur. In a holistic system, the trajectory of further development should be outlined: - according to the horizontal rhythm of system changes (cyclicity, recurrence); - vertical, which ensures the development of the system, ie the next turn of the spiral is higher than the previous one. Given the holistic system of the structure of progress of the educational society, the trajectories of development form the concept of a methodological approach to the concept of sustainable development on the basis of digitalization and stemization. The whole educational system must be permeated with fundamental didactic categories and principles that serve as links between the elements of the system. Practice shows that studying pedagogy, methods of teaching a subject for a student mostly ends with a final certification. In this regard, the educational system must be permeated with fundamental didactic categories and principles that serve as links between the elements of the system. Practice shows that studying pedagogy, methods of teaching a subject for a student mostly ends with a final certification, and at school it all mostly goes into the background. Therefore, the article considers the basic patterns of formation of lesson theory.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3526
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.