Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3482
Title: Забытый персонаж восточнославянской демонологии: *Кантысар (реконструкция формы мифонима и семантики образа)
Other Titles: Забутий персонаж східнословʼянської демонології: *Кантысар (реконструкція форми міфоніма й семантики образу)
A forgotten character of the east slavic demonology: *Кантысар (reconstruction of the form and semantics of the image)
Authors: Іліаді, Олександр Іванович
Iliadi, A. I.
Keywords: етимологія
реконструкція
производное
мифоним
демонологія
етимологія
реконструкція
похідне
міфонім
демонологія
etymology
reconstruction
derivative
mythonym
demonology
Issue Date: 2020
Publisher: Астропринт
Citation: Илиади А. И. Забытый персонаж восточнославянской демонологии: *Кантысар (реконструкция формы мифонима и семантики образа) / Александр Иванович Илиади // Науковий вісник ПНПУ імені К. Д. Ушинського: Лінгвістичні науки = Scientific Research Issues of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: Linguistic Sciences / ПНПУ ім. К. Д. Ушинського ; ред. кол.: Т. Корольова та ін. – Одеса : «Астропринт», 2020. – № 31. – С. 205-217.
Series/Report no.: Лінгвістичні науки;
Abstract: (ru) В статье предлагается этимологический анализ имени мифологического персонажа Царь Хан из текста малорусского заклинания от змеиного укуса. Ряд признаков подсказывает, что мы имеем дело с расщепленной в результате переосмысления формой *Кантысар, след которой угадывается в архаичной украинской лексике похоронного обряда. В частности, тут упомянут хозяин могил, взимающий плату с умерших за место под землёй. Дальнейшие поиски источника слова приводят к выводу об отражении в *Кантысар аланского *Kanti sar «Хозяин могил» или «Подземный хозяин». Учет контекста слова и сопутствующей семиотики позволяет в общих чертах установить семантику его образа и поставить его в один ряд с другими фигурами славянской демонологии, также воспринятыми из иранского источника. Адаптация инородной мифологической фигуры к системе образов славянской мифологии стала возможной благодаря функциональной близости *Кантысар к местным хтоническим персонажам, с которыми он был отождествлен. Попутно с этимологией имени Кантысар устанавливается генезис имени украинского демонологического персонажа довгомýд ʻнаполовину – зверь, наполовину – человекʼ (< алан. *dewaga-mand, *dewga-mand ʻодержимый демономʼ).
(uk) У статті запропоновано етимологічний аналіз імені міфологічного персонажа Царь Хан із тексту малоруського заговору від укусу змії. Ряд ознак підказує, що ми маємо справу з розщепленою через переосмислення формою *Кантысар, слід якої простежується в архаїчній українській лексиці поховального обряду. Зокрема, тут згадується хазяїн могил, який стягає плату з померлих за місце під землею. Подальші пошуки джерела слова спонукають до висновку про відбиття в *Кантысар аланського *Kanti sar «Хазяїн могил» або «Підземний хазяїн». Урахування контексту слова і повʼязаної з ним семіотики дозволяє загалом установити семантику його образу й поставити його в один ряд із іншими фігурами словʼянської демонології, також запозиченими з іранського джерела. Адаптація чужорідної міфологічної фігури до системи образів словʼянської міфології стала можливою завдяки функціональній подібності *Кантысар до місцевих хтонічних персонажів, із якими він був ототожнений. Одночасно з етимологією імені Кантысар встановлюється генеза імені українського демонологічного персонажа довгомýд ʻнапівзвір, напівлюдинаʼ (< алан. *dewaga-mand, *dewga-mand ʻтой, ким оволодів демонʼ).
(en) The paper deals with the etymological analysis of the name of mythological character Царь Хан, from the text of a Ukrainian spell for snake bites. A number of signs encourages to think about, that we deal with the result of division and rethinking of the etymological form *Кантысар, the trace of which is found out in archaic Ukrainian vocabulary of burial ritual. Particularly, here the Lord of Graves, which charges payment with dead for a place under the ground, is mentioned. Further search of the etymological source of this word takes us up to the conclusion about reflection of Alanian *Kanti Sar «Lord of Graves» or «Lord of the Underworld» in the *Кантысар. With taking into account of word context and associated semiotics we can figure out in general terms semantics of character of the *Кантысар and place him on a par with other figures of Slavic demonology, also borrowed from the Iranian source. The adaptation of the stranger mythological figure to the charactersʼ system of Slavic mythology was possible due to functional affinity the *Кантысар to indigenous chthonic personages, identified with the *Кантысар. Сoncomitantly with etymology of the name Кантысар the gen Ukrainian demonic name довгомýд ʻhalf-beast and half-manʼ i (< Alanian *dewaga-mand, *dewga-mand ʻobsessed with a daemonʼ).
URI: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3482
Appears in Collections:Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.