Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3471
Назва: Особистісно-орієнтований підхід в процесі професійного навчання майбутнього вчителя музичного мистецтва
Інші назви: Личностно-ориентированный подход в процессе профессионального обучения будущего учителя музыкального искусства
Personally oriented approach in the process of professional training of the future teacher of music art
Автори: Стратан-Артишкова, Тетяна Борисівна
Стратан-Артышкова, Татьяна Борисовна
Stratan-Artyshkova, Tetiana Borysivna
Ключові слова: особистісно орієнтований підхід
предметний підхід
індивідуальний
творчий та виконавський тренінг
викладач музичного мистецтва
личностно ориентированный подход
предметный подход
индивидуальный
творческий и исполнительский тренинг
преподаватель музыкального искусства
personally oriented approach
subject approach
individual
creative and performing training
teacher of music art
Дата публікації: 2019
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Стратан-Артишкова Т. Б. Особистісно-орієнтований підхід в процесі професійного навчання майбутнього вчителя музичного мистецтва / Тетяна Борисівна Стратан-Артишкова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 174. – С. 65-68.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (ua) У статті розкривається важливість та ефективність використання особисто-орієнтованого підходу у процесі творчого та виконавського навчання майбутнього вчителя музичного мистецтва. Особисто-орієнтований підхід як найбільш адекватний цілям і завданням освіти означає орієнтацію на особистість як на мету, предмет, результат і головний критерій ефективності в педагогічному процесі. Особисто-орієнтований підхід у тісному взаємозв'язку з предметним підходом до цілісного розвитку майбутніх фахівців передбачає створення умов, полів можливостей, які максимально сприяють розвитку їх природних інстинктів і суб'єктивності. Таким чином, напрямок всебічного розвитку буде спрямовано не на еталонний рівень, а на рівень творчого потенціалу майбутнього вчителя.
(ru) В статье раскрывается важность и эффективность использования личностно-ориентированного подхода в процессе творческого и исполнительского обучения будущего учителя музыкального искусства. Лично-ориентированный подход как наиболее адекватный целям и задачам образования означает ориентацию на личность как на цель, предмет, результат и главный критерий эффективности в педагогическом процессе. Личностно-ориентированный подход в тесной взаимосвязи с предметным подходом к целостному развитию будущих специалистов предусматривает создание условий и возможностей, которые максимально способствуют развитию природных инстинктов и субъективности. Таким образом, направление всестороннего развития будут направлены не в эталонный уровень, а на уровень творческого потенциала будущего учителя.
(en) The article reveals the importance and effectiveness of the use of a personally oriented approach in the process of creative and performing training of the future teacher of music art. Personally oriented approach as the most adequate to the goals and objectives of education means the orientation to the individual as a goal, subject, result and the main criterion of the effectiveness in the pedagogical process. Personally oriented approach in close relationship with the subject approach to the holistic development of future specialists provides for the creation of conditions, fields of opportunities that maximally contribute to the development of their natural instincts and subjectivity. In this way, the direction of comprehensive development will be directed not to the reference level, but to the level of creative potential of the future teacher. The creative activity is carried out in the interrelated work of the teacher and the student, provides for the organized pedagogical impact of the teacher to the student, indicating the teacher’s readiness for conducting such activity, is directed towards the formation of the author’s ability of the student, manifested in the degree of coherence between the actions of the teacher and the student in the process of solving creative tasks, the teacher’s attitude to the student as a subject of learning, the organization of conditions for overcoming inertia, for creative events, the development of the student’s activity in creative and performing process. In the process of creative and performing training of the future teacher of music art personally oriented and subject approaches acquire of particular importance, as they are determined by the peculiarities of art and pedagogical communication, the fact of «dialogical» communication with the author of the musical work, with yourself, with the teacher, with the group. The personally oriented approach in close interaction with the dialogic and subjective approaches is the essence of the methodology of humanistic pedagogy and allows achieving the psychological unity of subjects of artistic and pedagogical interaction, which makes «оbjective» influence inferiors to the creative process of mutual development and self-development.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3471
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри мистецької освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.