Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3464
Назва: Інформаційно-цифровакомпетентність: зарубіжний та вітчизняний досвід
Інші назви: Информационно-цифровая компетентность: зарубежный и отечественный опыт
Information and digital competence: foreign and domestic experience
Автори: Трифонова, Олена Михайлівна
Tryfonova, Olena Mykhaylivna
Ключові слова: інформаційно-цифровакомпетентність
інформаційно-комунікаційні технології
освітній процес
підготовка фахівців
комп’ютерні технології
информационно-цифровая компетентность
информационно-коммуникационные технологии
образовательный процесс
подготовка специалистов
компьютерные технологии
information and digital competence
information and communication technologies
educational process
training of specialists
computer technologies
Дата публікації: 2018
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Трифонова О. М. Інформаційно-цифрова компетентність: зарубіжний та вітчизняний досвід / Олена Михайлівна Трифонова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 173. – ч. 2. - С. 221-225.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (ua) У статті висвітлено результати теоретичного аналізувизначення змісту поняття «інформаційно- цифрова компетентність» та аналіз зарубіжного і вітчизняного досвіду її формування у закладах освіти.ЗгідноКонцепції Нової українського школиінформаційно-цифрова компетентністьпередбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, робота з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо). У статті визначено компоненти інформаційно-цифрової компетентності, зокрема, уміння, ставлення та навчальні ресурси. Акцентовано увагу на перспективності розвитку зазначеної компетентності у майбутніх фахівців спеціальності «Професійна освіта (Комп’ютерні технології)».
(ru) В статье представлены результаты теоретического анализа определения содержания понятия «информационно-цифровая компетентность» и анализ зарубежного и отечественного опыта ее формирования в учебных заведениях. Согласно Концепции Новой украинской школы информационно-цифровая компетентность предполагает уверенное и одновременно критическое применения информационно-коммуникационных технологий для создания, поиска, обработки, обмена информацией на работе, в публичном пространстве и частном общении. Информационная и медиа-грамотность, основы программирования, алгоритмическое мышление, работа с базами данных, навыки безопасности в Интернете и кибербезопасности. Понимание этики работы с информацией (авторское право, интеллектуальная собственность и т.д.). В статье определены компоненты информационно-цифровой компетентности, в частности, умения, отношения и учебные ресурсы. Акцентировано внимание на перспективности развития данной компетентности у будущих специалистов по специальности «Профессиональное образование (Компьютерные технологии)».
(en) The first decades of the 21st century are characterized by the formation and development of a technogenic and information society for humanity. In this way, the transfer of information more and more are digital format. The outlined trends set new requirements for the provision of educational services to the subjects of study, since education should work ahead, meet the trends of future development of society and ensure implementation of the ideas of sustainable development. The foreign experience of forming information and digital competence shows that this problem has been actively investigated in the last 10 years. Summarizing the experience of professionals in various fields, the European Commission created the Digital Competency Framework for Citizens DigComp 2.0: Digital Competence Framework for Citizens, which includes descriptions of descriptors and levels of digital competence. The article outlines the results of the theoretical analysis of the definition of the content of the concept of «information and digital competence» and the analysis of foreign and domestic experience of its formation in educational institutions. According to the Concept of the New Ukrainian School of Information and Digital Competence provides for confident, but at the same time, critical application of information and communication technologies for the creation, search, processing, exchange of information at work, in public space and in private communication. Information and media literacy, the basics of programming, algorithmic thinking, database work, Internet security skills and cyber security.Understanding the ethics of working with information (copyright, intellectual property, etc.). The article defines the components of information and digital competence, in particular, skills, attitudes and learning resources. The attention is focused on the prospects of development of this competence in future specialists of the specialty «Professional Education (Computer Technologies)».
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3464
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри природничих наук і методик їхнього навчання



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.