Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3447
Назва: Мотиваційна діяльність викладача фізики у закладах вищої освіти I-II рівня акредитації на засадах індивідуального пвіходу
Інші назви: Мотивационная деятельность преподавателя физики в учреждениях высшего образования I-II уровней аккредитации на основе индивидуального подхода
Motivational activity of teacher of physics in establishments of higher education of I-II of level of accreditation on principles of individual approach
Автори: Садовий, Микола Ілліч
Бевз, Анна Володимирівна
Садовой, Николай Ильич
Бевз, Анна Владимировна
Ключові слова: мотивація навчальної діяльності
ефективність мотивації
мотиваційна діяльність викладача фізики
мотивация учебной деятельности
эффективность мотивации
мотивационная деятельность преподавателя физики
motivation of educational activity
efficiency of motivation
motivational activity of teacher
Дата публікації: 2018
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Садовий М. І. Мотиваційна діяльність викладача фізики у закладах вищої освіти I-II рівня акредитації на засадах індивідуального пвіходу / Микола Ілліч Садовий, Анна Володимирівна Бевз // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 173. – ч. 2. - С. 174-177.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): ua) У статті йдеться про необхідність мотивації навчальної діяльності та про ефективність мотивації студентів інженерних коледжів при вивченні фізики. Проаналізовано наукову діяльність Є.Ф.Тамма та І.Є.Тамма як ефективний спосіб поєднання мотивації і індивідуалізації навчання. Визначено групу умов використання наукових фактів у навчанні фізики. Зокрема прогнозується рівень ефективності навчання за діяльності спрямованої на формування системи мотивів навчання В ході дослідження поняття мотивації та індивідуального підходу до навчання було виокремлено ряд суперечностей у їх використанні: суперечність між процесом засвоєння навчального матеріалу і рівнем інтелектуального розвитку, між рівнем фізичного розвитку і працездатністю студентів, між організаційними складовими освітнього процесу та психоемоційними особливостями дітей З точки зору практичної реалізації психолого-педагогічні умови засвоєння знань взагалі, і наскрізних в тому числі, випливають із загально-дидактичних принципів організації освітнього процесу. Теоретичні положення складають систему умов дій із засвоєння фундаментальних понять наскрізного навчання. Мотивоване індивідуальне навчання є певним способом організації взаємодії суб’єктів навчання. Коли ефективно враховуються й використовуються індивідуальні особливості кожного, визначаються перспективи подальшого розумового розвитку й гармонійного вдосконалення особистісної структури, відбувається пошук засобів, які компенсували б наявні вади і сприяли б формуванню індивідуальної особистості.
(ru) В статье говорится о необходимости мотивации учебной деятельности и об эффективности мотивации студентов инженерных колледжей при изучении физики. Проанализирована научная деятельность Е.Ф.Тамма и И.Е.Тамма как эффективный способ сочетания мотивации и индивидуализации обучения. Определена группа условий использования научных фактов в обучении физики. В частности прогнозируется уровень эффективности обучения в деятельности, направленной на формирование системы мотивов учения В ходе исследования понятия мотивации и индивидуального подхода к обучению были выделены ряд противоречий в их использовании: противоречие между процессом усвоения учебного материала и уровнем интеллектуального развития, между уровнем физического развития и работоспособностью студентов, между организационными составляющими образовательного процесса и психоэмоциональными особенностями детей. С точки зрения практической реализации психолого-педагогические условия усвоения знаний вообще, и сквозных в том числе, вытекающие из обще-дидактических принципов организации образовательного процесса. Теоретические положения составляют систему условий действий по усвоению фундаментальных понятий сквозного обучения. Мотивированное индивидуальное обучение является определенным способом организации взаимодействия субъектов обучения. Когда эффективно учитываются и используются индивидуальные особенности каждого, определяются перспективы дальнейшего умственного развития и гармоничного совершенствования личностной структуры, происходит поиск средств, которые компенсировали бы имеющиеся недостатки и способствовали бы формированию индивидуальной личности.
Опис: (en) The aim of the article consists in realization of analysis of concepts motivation, individual approach and constructions on this basis of technology of motivational activity of teacher of physics in establishments of higher education of І- ІІ of levels of accreditation. Studies of physics in colleges, as well as any needs other educational object to motivation. One of effective facilities on this way there is the use of the individual going near studies. The effective method of combination of motivation and individualization of studies is an analysis of scientific activity of Ye. Таmm and І. Таmm. An aim is approaching of students to cognition of style of thinking of personages. On such conditions there will be incentive motivation. During an analysis we distinguished the group of terms of the use of scientific facts in the studies of physics in educational establishments of І-ІІ of levels of accreditation of engineering aspiration. To the first group we took the type of motivation of educational activity, where the level of efficiency of studies is forecast at activity of the system of reasons of studies sent to forming. The next condition of efficiency of motivation is development of interest in the stowage of chart of actions in every educational situation. An important role is here taken to activity of all subjects of studies, where it follows to create a situation, when a student does the educational opening that induces development of positive motivation during studies independently. Practical application of the motivated actions in the studies of physics in engineering colleges consists in the reasonable recreation of the system of concept, phenomena, processes realization of their maintenance, ability to apply in subject reality, and to use during all life. During research of concept of motivation and individual going near studies distinguished the row of contradictions in their use: Contradiction between the process of mastering of educational material and level of intellectual development, between the level of physical development and capacity; Contradiction is between the organizational constituents of educational process and psychological and emotional features of children. The individual features of students show up in originality of perception of the motivated information; level of thinking, memory; possibility to vivid imagination, motivated of interests and other Methodology of taking into account of individual features of students consists in able application of methods, receptions and forms of pedagogical influence on them during the studies of physics. From the point of view of practical realization, the psychological and pedagogical conditions for the mastering of knowledge in general, and through them including, derive from the general-didactic principles of organizing the educational process. Theoretical positions constitute a system of action conditions for the mastering of the fundamental concepts of crosscutting learning. N.L.Sosnitskaya sees the implementation of an individual approach through the organization and delivery of educational material of varying degrees of difficulty (hence the distribution of students for strong, medium, weak). [7]. Motivated individual learning is a definite way of organizing the interaction of subjects of learning. When individual peculiarities of each person are taken into account and used effectively, the prospects for further mental development and harmonious improvement of the personal structure are determined, the search for means that would compensate for the existing defects and contribute to the formation of the individual person [8]. In the study of the concept of motivation and individual approach to learning, we have identified a number of contradictions in their use: 1. The contradiction between the process of mastering the educational material and the level of intellectual development, between the level of physical development and the ability of students. Hence the method of effective work of all subjects of training on the formation of subject competences in students of engineering colleges in physics 2. The contradiction between the organizational components of the educational process and the psycho-emotional characteristics of children: the relationship with each other; interpersonal communication; the expression of egocentrism, the desire to stand out and attract attention; variable self-esteem.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3447
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.