Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3436
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЄвтух, Микола Борисович-
dc.contributor.authorЕвтух, Николай Борисович-
dc.contributor.authorYevtuh, Mykola Borysovych-
dc.contributor.authorСавченко, Наталія Сергіївна-
dc.contributor.authorСавченко, Наталья Сергеевна-
dc.contributor.authorSavchenko, Nataliia Serhiivna-
dc.date.accessioned2021-04-13T20:25:54Z-
dc.date.available2021-04-13T20:25:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationЄвтух М. Б. Історичні та соціально-економічні умови розвитку технічної освіти в Англії кінця ХІХ – початку ХХ століть / Микола Борисович Євтух, Наталія Сергіївна Савченко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 178. – С. 35-40.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3436-
dc.description.abstract(uk) У статті висвітлено історичні та соціально-економічні умови виникнення та розвитку технічної освіти в Англії в 1870‒1914 рр. Актуальність цього питання обумовлена тим, що в умовах інтеграційних процесів, що відбуваються сьогодні в світі, перед системою професійно-технічної освіти України постають нові завдання, шляхи розв’язання яких можливі за умови достатнього знання систем освіти різних зарубіжних країн. У процесі цих трансформацій є доцільним звертатися до історичного досвіду провідних розвинутих країн світу та вивчати витоки, підґрунтя формування та розвитку технічної освіти з метою виявлення можливостей їх урахування у виробленні оптимальних та перспективних шляхів подальшого розвитку технічної освіти в Україні. В цьому аспекті є досить корисним досвід Великої Британії, яка на сучасному етапі є однією з найбільш розвинутих країн світу, з потужною промисловістю, розвиток якої ґрунтується на новітніх досягненнях науки й техніки та на гарно організованій технічній освіті, представленій широкою мережею технічних та політехнічних навчальних закладів, і багато з них, згідно світовому рейтингу, є одними з найкращих у світі.uk_UA
dc.description.abstract(ru) В статье отражены исторические и социально-экономические условия возникновения и развития технического образования в Англии в 1870‒1914 гг. Актуальность этого вопроса обусловлена тем, что в условиях интеграционных процессов, которые происходят сегодня в мире, перед системой профессиональнотехнического образования Украины появляются новые задания, пути решения которых возможны при условии достаточного знания систем образования разных зарубежных стран. В процессе этих трансформаций является целесообразным обращаться к историческому опыту ведущих развитых стран мира и изучать истоки, истоки формирования и развития технического образования с целью выявления возможностей их учета в выработке оптимальных и перспективных путей последующего развития технического образования в Украине. В этом аспекте является достаточно полезным опыт Великой Британии, которая на современном этапе является одной из наиболее развитых стран мира, с мощной промышленностью, развитие которой основывается на новейших достижениях науки и техники и на хорошо организованном техническом образовании, представленном широкой сетью технических и политехнических учебных заведений, и многие из них, согласно мировому рейтингу, являются одними из наилучших в мире.uk_UA
dc.description.abstract(en) The article reveals the historical and socio-economic conditions of technical education development in England alongside with the growth of the national education system within the period of 1870–1914. The subject of this matter is acute nowadays in the terms of the world integration process, which directly influences on the vocational-technical system of education in Ukraine. Ukraine is facing new educational aims and tasks on its way of reformation. To carry them out it is necessary to study the foreign countries’ systems of education. In the process of current transformations, it is also required to take into consideration the historical experience of the highly developed countries of the world. Revealing first principles, substratum of technical education building and shaping it could definitely help to avoid some mistakes in the perspective policy-making steps towards the further development of technical education in Ukraine. In this respect, Great Britain’s experience and practice is very useful being one of the highly developed countries with powerful industry based on up-to-date achievements of science and technique and well-organized technical education ranged with wide system of technical and polytechnic institutions some of which are in the top in the world university rankings. Studying the matter of technical education development one should observe the main factors and basic grounds of both historical and socio-economic development of England to determine the conditions, which promoted the beginning and growth of technical education, and the reasons of its underdevelopment. First, it should be mentioned the consequences of the industrial revolution in England in 1820–1840, gave burst to mass working class education. The economic growth in England was marked with scientific achievements and technological developments that positively resulted in many spheres of economic life, such as metallurgy, textile industries, transport, machine building and others. The changes in economic life caused the need in qualified specialists. That fact, in its turn, provoked working personnel’s competiveness and automatically led to self-education aimed atraising professional skills to be able to work with and maintain modern equipment. Manufacturers and enterprisers were greatly concerned with underdevelopment of technical education in the country because of the lack of specialized professional technical schools preparing the future engineers with profound theoretical basis alongside with general education. The second factor that influenced the technical education is agrarian crisis when thousands of farmers moved to cities and town searching for working places at the factories and it caused the pressure in the labour market. The third factor of technical education development is the improvement of population standards of living until the late 19th and early 20th centuries that gave opportunity for parents to give post-elementary and professional education to their children.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherРВВ ЦДПУ ім. В. Винниченкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогічні науки;-
dc.subjectсистема технічної освітиuk_UA
dc.subjectфактори історичного та соціально-економічного розвиткуuk_UA
dc.subjectреформування освітиuk_UA
dc.subjectтипи технічних навчальних закладівuk_UA
dc.subjectсистема технического образованияuk_UA
dc.subjectфакторы исторического и социальноэкономического развитияuk_UA
dc.subjectреформирование образованияuk_UA
dc.subjectтипы технических учебных заведенийuk_UA
dc.subjectsystem of technical educationuk_UA
dc.subjectfactors of historical and socio economic developmentuk_UA
dc.subjectreformation of educationuk_UA
dc.subjecttypes of technical educational establishmentsuk_UA
dc.titleІсторичні та соціально-економічні умови розвитку технічної освіти в англії кінця ХІХ – початку ХХ столітьuk_UA
dc.title.alternativeИсторические и социальноэкономические условия развития технического образования в Англии конца ХІХ – начало XX векаuk_UA
dc.title.alternativeHistorical and social-economic conditions of technical education development in late nineteenth – early twentieth Englanduk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.