Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3421
Назва: Складові ресурсного забезпечення при вивченні «деревообробки» у профільній школі
Інші назви: Составляющие ресурсного обеспечения при изучении «деревообработки» в профильной школе
Components of resource security in studying "woodworking" in the profile school
Автори: Рябець, Сергій Іванович
Рябец, Сергей Иванович
Ivanovich, Ryabets Sergey
Віляда, Максим Юрійович
Виляда, Максим Юрьевич
Vilyada, Maxim Yuriyovych
Ключові слова: деревообробка
профільна школа
майстерня
технології
ресурсне забезпечення
деревообработка
профильная школа
мастерская
технологии
ресурсное обеспечение
woodworking
specialized school
workshop
technology
resource support
Дата публікації: 2018
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Рябець С. І. Складові ресурсного забезпечення при вивченні «деревообробки» у профільній школі / Максим Юрійович Віляда, Сергій Іванович Рябець // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 173. – ч. 2. - С. 63-67.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (ua) У статті розглядаються основні складові ресурсного забезпечення освітнього процесу при вивченні Технологій з профілем «Деревообробка» у старших класах. Зокрема, здійснено теоретичний аналіз поняття «ресурсне забезпечення» як основоположної компоненти якісного формування фахових компетентностей з навчального предмета «Технології. Деревообробка». Ресурсне забезпечення уроків технологій включає в себе перш за все, приміщення деревообробної майстерні, яке відповідає всім нормативним вимогам чинного законодавства; технічне оснащення майстерні (верстаки, верстати, обладнання та прилади для виконання лабораторних робіт, електрифіковані інструменти тощо); дидактичні матеріали з тематики уроків (інструкційні картки, роздатковий матеріал, банки проектів тощо); методичне забезпечення (навчальні посібники, підручники); матеріальні ресурси (сировина для виготовлення виробів, заготовки); матеріали з техніки безпеки; засоби індивідуального захисту та робочий одяг. Приведено перелік матеріального, технічного та дидактичного забезпечення, необхідного для вивчення конкретних розділів зі спеціалізації «Деревообробка».
(ru) В статье рассматриваются основные составляющие ресурсного обеспечения образовательного процесса при изучении Технологий с профилем «Деревообработка» в старших классах. В частности, проведен теоретический анализ понятия «ресурсное обеспечение» как основополагающей компоненты качественного формирования профессиональных компетентностей для учебного предмета «Технологии. Деревообработка». Ресурсное обеспечение уроков технологий включает в себя в первую очередь, помещение деревообрабатывающей мастерской, отвечающее всем нормативным требованиям действующего законодательства; техническое обеспечение мастерской (верстаки, станки, оборудование и приборы для выполнения лабораторных работ, электрифицированный инструмент и др.); дидактические материалы по тематике уроков (инструктивные карты, раздаточный материал, банки проектов и т.д.); методическое обеспечение (учебные пособия, учебники); материальные ресурсы (сырье для изготовления изделий, заготовки); материалы по технике безопасности, средства индивидуальной защиты и рабочую одежду. Приведен перечень материального, технического и дидактического обеспечения, необходимого для изучения конкретных разделов специализации «Деревообработка».
(en) To train qualified specialists, it is necessary for applicants to have training in professional, vocational, technical and educational institutions to have a certain knowledge base for materials in the woodworking industry, woodworking technology with manual and electrified tools, the design of joinery products and the organization of woodworking production. In order to obtain this knowledge, technology training for the Woodworking profile has been introduced into the school curriculum. Today there is a sufficient amount of methodological and popular scientific literature, in which only certain aspects of the resource support of lessons on technology-specific training are revealed, while there is no comprehensive consideration of this issue. Therefore, the purpose of this publication is to clarify the essence of the concept of “resource provision” and to offer specific examples of resource support for each section of the subject “Technologies. Woodworking". Resource support for technology lessons includes, first of all, a woodworking workshop, which meets all the regulatory requirements of the current legislation; technical equipment of the workshop (workbenches, machine tools, equipment and instruments for carrying out laboratory work, electrified tools, etc.); didactic materials on the subject of lessons (instructional cards, handouts, project banks, etc.); methodological support (textbooks, textbooks) material resources (raw materials for the manufacture of products, lanks) safety materials; personal protective equipment and work clothing. The main, basic element of the resource provision of the subject “Technologies. Woodworking" is a specialized room – training workshop. The following requirements are imposed on the training workshop: in a room, 13-15 workplaces equipped with benches and woodworking machines are equipped; joiner’s benches are placed at an angle of 45˚ or in two or three rows perpendicular to the wall with windows, so that the distance between them is necessary; workplaces should be lit with natural and artificial lighting that meets sanitary standards; machines must be equipped with local lighting, suction systems and collecting chips and dust; electrical equipment workshop for the prevention of injuries and compliance with safety rules should provide for double connection to the network; furniture surfaces, walls should be green, matt yellow pastel colors; humidity should be in the range of 40-60%, temperature – 16-18˚С; workplaces must ensure the correct working posture of students and meet the requirements of occupational safety. Thus, in order to ensure maximum efficiency of the educational process and the quality of knowledge gained by applicants, it is necessary to organize the resource supply of the educational institution at the proper level.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3421
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.