Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3417
Назва: Розвиток соціальної зрілості майбутнього вчителя
Інші назви: Развитие социальной зрелости будущего учителя
Development of the social maturity of the future teacher
Автори: Галета, Ярослав Володимирович
Галета, Ярослав Владимирович
Haleta, Yaroslav Volodimirovich
Ключові слова: соціальна зрілість
майбутній учитель
інформаційна культура
діалогізація
самостійна діяльність
інформаційно-освітнє середовище
педагогічна практика
суспільно корисна діяльність
дослідницька діяльність
социальная зрелость
будущий учитель
информационная культура
диалогизация
самостоятельная деятельность
информационно-образовательная среда
педагогическая практика
общественно полезная деятельность
исследовательская деятельность
social maturity
future teacher
information culture
dialogue
independent activity
informational and educational environment
pedagogical practice
socially useful activity
research activity
Дата публікації: 2019
Видавництво: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Галета Я. В. Розвиток соціальної зрілості майбутнього вчителя / Ярослав Володимирович Галета // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 180. – С. 18-24.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (uk) Розроблена, теоретично обґрунтована й експериментально перевірена модель розвитку соціальної зрілості майбутнього вчителя, яка складається з цільового, змістовно-операційного та оцінного компонентів. Визначено педагогічні умови: діалогізація педагогічної взаємодії викладача й студента; організація самостійної діяльності студентів в умовах інформаційно-освітнього середовища; особливості управління педагогічною практикою; залучення студентів до суспільно корисної діяльності; активізація дослідницької діяльності студентів. Результати діагностики рівня розвитку соціальної зрілості майбутнього вчителя за виокремленими критеріями (відповідальність, соціальна спрямованість, активність, здатність до взаємодії, самостійність, здатність до інформаційного саморозвитку) дає підстави стверджувати, що обґрунтовані та реалізовані педагогічні умови є ефективними.
(ru) Разработана, теоретически обоснованна и экспериментально проверена модель развития социальной зрелости будущего учителя, состоящая из целевого, содержательно-операционного и оценочного компонентов. Определены педагогические условия: диалогизация педагогического взаимодействия преподавателя и студента; организация самостоятельной деятельности студентов в условиях информационно-образовательной среды; особенности управления педагогической практикой; вовлечение студентов в общественно полезную деятельность; активизация исследовательской деятельности студентов. Результаты диагностики уровня развития социальной зрелости будущего учителя по выделенным критериям (ответственность, социальная направленность, активность, способность к взаимодействию, самостоятельность, способность к информационному саморазвитию) дает основания утверждать, что обоснованные и реализованные педагогические условия являются эффективными.
(en) Methodological basis of the concept of development of social maturity at the philosophical level are the ideas of the active essence of man, his role in solving social, personal problems, the idea of natural and social integrity. The laws of the dialectic of unity and struggle of opposites, the transition of quantitative changes to qualitative, the principles of objectivity, determinism, development, systemicity and interaction, which allowed: to reveal the dialectic of the pedagogical educational process, to the implementation of the concept of development of social maturity; to identify contradictions, relationships of quantitative and qualitative changes inherent in the development of personality, at the stage of professional training in a higher education institution; to study the patterns of development of subjects of pedagogical education in the context of updating the information culture of society, taking into account the psychological patterns of all types of activity. The leading methodological foundations of the research concept are systematic and activity approaches that allowed to consider social maturity as an integral system, to identify its elements, to define the subordinate basis of interaction, to establish the internal and external relations and interdependence between them, to consider each element as a system, and «social maturity» as a subsystem of system education of a higher level – «maturity». The theoretical basis determines the system of initial parameters, definitions, assessments, without which it is impossible to understand the essence of the social maturity of the future teacher as a pedagogical phenomenon and its criteria. This concept reflects the essence of the development of social maturity of the future teacher in the context of updating the information culture of a society with a socially determined purpose. Methodological basis of the concept of the research involves the development and experimental testing of the system of development of social maturity of the future teacher in the context of updating the information culture of society. A number of trends and peculiarities of personality development are outlined in the context of updating the information culture of society; the theoretical and methodological foundations of the research of the social maturity of the future teacher in terms of updating the information culture of society on the basis of system and activity approaches have been defined, which made it possible to reveal the essence of this phenomenon as the systemic quality of the future teacher; an etymological and linguo-semantic analysis of the concept of «maturity». It has been proved that the social maturity of the future teacher distinguishes its development, due to the level and peculiarities of interaction with the social environment, other people, high level of integrity and stability of the individual, his readiness for personal and professional self-determination, work activity, revealing an active social position). The author of the thesis has outlined, scientifically substantiated and tested the pedagogical conditions (dialogue of pedagogical interaction between a teacher and a student, organization of independent activity of students in the conditions of informational and educational environment, peculiarities of management of pedagogical practice, involvement of students in various kinds of socially useful activity, activation of student research activities); the criteria of social maturity of the future teacher (responsibility, social orientation, activity, ability to interact, independence, ability to information self-development) and corresponding indicators have been substantiated.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/3417
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Розвиток соціальної зрілості майбутнього вчителя.pdf690,18 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.