Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/2888
Назва: Самостійна робота з української мови (за професійним спрямуванням) для студентів історичного фаху
Інші назви: Самостоятельная работа с украинским языком (в профессиональных целях) для студентов исторических специальностей
Independent work with the ukrainian language (for professional purposes) for students of historical specialties
Автори: Громко, Тетяна Василівна
Громко, Татьяна Васильевна
Hromko, Tatyana Vasulivna
Ключові слова: українська мова (за професійним спрямуванням)
самостійна робота
текст
робота з текстом на заняттях з мови
навчально-методичне забезпечення, пізнавальна діяльність
стиль мови
науковий стиль
украинский язык (профессиональному направления)
самостоятельная работа
текст
работа с текстом на занятиях по языку
учебно-методическое обеспечение
познавательная деятельность
стиль языка
научный стиль
independent work
Ukrainian (after professional aspiration)
text
work with text on employments after a language
educational-methodical providing
cognitive activity
style of language
scientific style
Дата публікації: 2018
Видавництво: ЦДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Громко Т. В. Самостійна робота з української мови (за професійним спрямуванням) для студентів історичного фаху / Тетяна Василівна Громко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Research Bulletin. Series: Pedagogical Sciences/ ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 161. – С. 80-87.
Серія/номер: Педагогічні науки;
Короткий огляд (реферат): (ua)Стаття присвячується самостійній роботі студентів з курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)» як важливій формі організації навчального процесу, що посідає чільне місце у формуванні й розвитку фахових лінгвістичних компетентностей гуманітарних галузей, зокрема й історичної. Запропоновано ряд завдань, які базуються на фахових текстах, зокрема різновидів наукового стилю історичного спрямування. При цьому особлива роль у доборі текстів вбачається в активізації регіонального компонента текстів для самостійного опрацювання, оскільки вони спонукають до самостійної пізнавальної діяльності.
(ru) Статья посвящается самостоятельной работе студентов из курса «Украинский язык (профессионального направления)» как важной форме организации учебного процесса, который занимает главное место в формировании и развитии профессиональных лингвистических компетентностей гуманитарных отраслей, в частности и исторической. Предложен ряд заданий, которые базируются на профессиональных текстах, в частности разновидностей научного стиля исторического устремления. При этом особенная роль в отборе текстов видится в активизации регионального компонента текстов для самостоятельной проработки, поскольку они побуждают к самостоятельной познавательной деятельности.
(en) To independent work of students from a course «Ukrainian (after professional aspiration)» as important form of organization of educational process occupies a main place in forming and development of professional linguistic competences of humanitarian industries, in particular and historical. Exactly for future historians it will be useful to become familiar, that actuality and meaningfulness of independent work are observed as early as labours of the ancient Greek scientists (Aristoxen, Aristotle, Arhite , Plato, Socrates), which deeply and comprehensively grounded the value of voluntarily, active and independent capture knowledge. An author offers the row of tasks on the basis of professional texts, in particular varieties of scientific style of historical aspiration. The special role in the selection of texts is seen an author in activation of regional component of texts for the independent working, as they induce to independent cognitive activity. Such types of tasks (depending on the level of display of independence of students) are offered: receptive-reproductive (represent the initial level of independent activity), reconstructively-variant (middle level), structural (sufficient level); creative (high level of independence). Such typology is up to a point conditional, as tasks can be both reproductive and creative (productive). Illustrative material convincingly testifies that independent implementation of the offered and similar tasks positively will influence on development of broadcasting of students on the whole, will assist perfection of abilities to expose and estimate in texts of different styles stylistically neutral and stylistically marking facilities of Ukrainian; investigate the stylistic signs of grammatical units in texts of different styles, to correlate them with a speech situation; to develop language sense on the whole. All that underlines the role of independent work as an important form of educational-cognitive activity of students, which independence of personality is formed in the process of, the capture of knowledge, abilities and skills comes true an aggregate, aspiring is formed to self-perfection, ability critically to estimate the results of the educational-cognitive activity, linguocommunicative competence of future specialist in industry of history.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/2888
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри української філології та журналістики

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
САМОСТІЙНА РОБОТА З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ.pdf784,3 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.