Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/2539
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorВдовенко, Вікторія Віталіївна-
dc.contributor.authorВдовенко, Виктория-
dc.contributor.authorVdovenko, Viktoria-
dc.date.accessioned2017-06-16T12:28:00Z-
dc.date.available2017-06-16T12:28:00Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationВдовенко В. В. Формування алгоритмічного мислення молодших школярів науроках інформатики / Вікторія Віталіївна Вдовенко // Наукові записки КДПУ. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти / ред. кол.: С. П. Величко [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 11, ч. 4. – С. 23-27.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/2539-
dc.description.abstract(uk) У статті висвітлено основні методичні підходиформування алгоритмічного мислення учнів початкових класів. На основі аналізу навчальної програми, діючих підручників з інформатики виділено основні етапи вироблення алгоритмічних навичок молодших школярів: ознайомлення учнів із алгоритмами певної структури; введення елементів навчальної алгоритмічної мови; реалізація системи вправ на виконання (відшукування помилок, відтворення, заміну, конструю вання, перехід від однієї до іншої форми подання алгоритмів різної структури).При цьому автор закликаєуникати формалізму, опиратися на життєвий досвід дитини, використовувати ігрові прийоми та оптимально поєднувати їх із інформаційними технологіями. Такий підхід допоможе забезпечити можливість кожній дитині розкрити свої здібності та підготуватися до життя у високотехнологічному конкурентному світі.uk_UA
dc.description.abstract(ru) В статье отражены основные методические подходы формирования алгоритмического мышления учащихся начальных классов. На основе анализа учебной программы, действующих учебников по информатике выделены основные этапы выработки алгоритмических навыков младших школьников. При этом автор призывает избегать формализма, опираться на жизненный опыт ребенка, использовать игровые приемы и оптимально сочетать их синформационными технологиями.uk_UA
dc.description.abstract(en) The main methodical approaches of formation of algorithmic thinking of primary school pupils are stated in the article. The author carried out the analysis of the last researches on a theme, its relevanceand practical value justified. The algorithmic thinking is a special style of thinking of the person, represents system of cogitative receptions, designs, a set of ways of the actions necessary for the solution of the problem in general, identifi cation ofseparate blocks of her decision, creation of information model, the organization of search of necessary information, obtaining result in an algorithmic form. The primary school age is optimum for development of mental processes as a reflection, the internal action plan, being a basis for formation of algorithmic style of thinking that are such important for all further training and life of the student. But development of algorithmic thinking doesn't happen automatically. The purposeful and systematic work directed to formation and development in children of algorithmic abilities in each class of elementary school is necessary. On the basis of the analysis of the training program, the existing textbooks on computer science, the main stages of development of algorithmic skills of primary school students are allocated. At the first stage pupils have a formation of basic concepts of the algorithmic substantial line; on the second stage they have the formation of concepts: algorithms and performers and acquaintance to elements of mathematical logic; at the third stage such concepts as algorithms with a branching and repetition are formed. The important place in system of the «Algorithms and Performers» subjects in the existing textbooks is allocated to elaboration of ideas of application of an algorithm in daily activity, and also when performing tasks of other subjects such as: Ukrainian language, mathematics, labour training and so on. At the same time the author urges to avoid a formalism, to rely on life experience of the child, to use game receptions and to optimum combine them with information technologies.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherКДПУ ім. В. Винниченкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПроблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти;-
dc.subjectпочаткова школаuk_UA
dc.subjectалгоритмічне мисленняuk_UA
dc.subjectінформаційні технологіїuk_UA
dc.subjectначальная школаuk_UA
dc.subjectалгоритмическое мышлениеuk_UA
dc.subjectинформационные технологииuk_UA
dc.subjectprimary schooluk_UA
dc.subjectalgorithmic abilitiesuk_UA
dc.subjectinformational technologiesuk_UA
dc.titleФормування алгоритмічного мислення молодших школярів науроках інформатикиuk_UA
dc.title.alternativeФормирование алгоритмического мышления младших школьников на уроках информатикиuk_UA
dc.title.alternativeFormation of algorithmic thinking of primary school students at computer science classesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.