Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/2505
Назва: Переваги та недоліки використання математичних програмних засобів під час гурткової роботи з математики
Інші назви: Преимущества и недостатки использования математических програмных продуктов в процессе работы математического кружка
Advantages and disadvantages of using of mathematical software on the lessons of mathematical circle
Автори: Ботузова, Юлія Володимирівна
Ботузова, Юлия Владимировна
Botuzova, Yulia
Ключові слова: математичні програмні засоби
гурткова робота
навчання математики
методика навчання математики
математические программные продукты
кружок
обучение математики
методика обучения математике
mathematical software
mathematical circle
methods of teaching mathematics
Дата публікації: 2017
Видавництво: КДПУ ім. В. Винниченка
Бібліографічний опис: Ботузова Ю. В. Переваги та недоліки використання математичних програмних засобів під час гурткової роботи з математики / Юлія Володимирівна Ботузова // Наукові записки КДПУ. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти / ред. кол.: С. П. Величко [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 11, ч. 3. – С. 11-15.
Серія/номер: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти;
Короткий огляд (реферат): (uk) Стаття присвячена актуальному питанню використання комп’ютерних технологій під час навчання математики. Основна увага приділяється розгляду функціональних можливостей математичних програмних засобів щодо розв’язання задач на побудову графіків рівнянь та функцій. Запропонований ряд задач з теми «Конкурсні задачі тригонометрії», як однієї з тем занять математичного гуртка для старшокласників. Умова кожної із цих задач полягає в побудові графіка функції чи то графіка рівняння, що містять окрім тригонометричних функцій, ще й модуль, цілу та дробову частину числа, обернені тригонометричні функції. Розв’язуються задачі за допомогою популярних математичних комп’ютерних програмних засобів таких як Advanced Grapher, Maple, УМК «Живая математика». Автор здійснює аналіз отриманих результатів побудов, вказує на помилки, неточності та недоліки, а також відзначає переваги використання комп’ютера.
(ru) В статье рассматриваются функциональные возможности популярных математических программных продуктов в связи с решением задач на построение графиков функций и уравнений, которые содержат в себе тригонометрические функции, модуль, целую и дробную часть числа, обратные тригонометрические функции. В процессе работы с программами указываются недостатки и преимущества их использования.
(en) The mathematical circle is a form of extracurricular activities in mathematics in high school. It is very important today that pupils can extend and deepen their knowledge, learn to solve math problems, enhance their mathematical training in the lessons of mathematical circle. Mathematics is becoming a meaningful and a required subject, because more and more professions require a high level of application of mathematics.Sometimes teachers need to demonstrate accurate graphing of functions with a clear display of all steps of constructing. It should be to use existing software and possibilities of ICT. A lot of scientific works were devoted to use o f these tools in the study of mathematical disciplines. There are cases when mathematical programs do not work correctly. T his is due to the functions embedded in them. This article written about the advantages and disadvantages of using ICT in the teaching of mathematics, particularly during the lessons of mathematical circle.One of the topics that would be useful to consider with the senior pupils is «Competitive trigonometry problems». There are considered the problems of graphing of functions which containing trigonometric functions, a module, an integer part and a fractional part, inverse trigonometric functions etc.These competitive mathematical problems of trigonometry in which you must to construct the graphs of functions or equations can be used in the lessons of mathematical circle or extracurricular activities with the senior pupils. In this art icle, we analyzed the use of ICT in the learning of solving problems of this type. The analysis shows that mathematical computer programs do not always give the correct result, therefore they not only simplify and improve the learning process, and vice versa. Consequently, you must always do depth analysis of conditions and the possible results in solving problems with the using the ICT, otherwise you will not avoid mistakes and incorrect mathematical concepts in the pupils. But in most cases, mathematical software allow to reduce the time that would be spent on the complete problem solving, stimulate the development of spatial thinking of the pupils, form a strong interest in mathematics and computer science.This article may be useful to teachers and students of faculty of Physics and Mathematics of the Pedagogical Universities.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/2505
Розташовується у зібраннях:Наукові видання каф-ри математики та методики її навчання



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.