Research work as a way of formation of professional competence of the teacher of music art

Abstract
(uk) Автор статті робить спробу розкрити роль та можливості науково-дослідницької роботи викладачів вищих навчальних педагогічних закладів у процесі формування власної професійної компетентності. Аналіз наукової літератури дав підстави для ствердження, що професійна компетентність включає ціннісно-орієнтовану, загальнокультурну, комунікативну та інформаційно-технологічну компетентність; компетентність соціальної взаємодії та особистого саморозвитку, а також когнітивну компетентність як комплексну компетентність, що забезпечує процес самостійної навчально-пізнавальної та дослідницької діяльності викладача.
(ru) Автор статьи делает попытку раскрыть роль и возможности научно-исследовательской работы преподавателей высших педагогических учебных заведений в процессе формирования собственной профессиональной компетентности. Анализ научной литературы дал основания для утверждения, что профессиональная компетентность включает ценностно-ориентированную, общекультурную, коммуникативную и информационно-технологическую компетентности; компетентность социального взаимодействия и личностного саморазвития, а также когнитивную компетентность как такую, которая обеспечивающая процесс самостоятельной учебно-познавательной и исследовательской деятельности преподавателя.
(en) The author makes an attempt to reveal the role and opportunities of scientific-research work of teachers of higher educational institutions in the formation of their own professional competence. Analysis of scientific literature gave reason for the statement that professional competence includes value oriented, cultural, communicative and technological competence; competence of social interaction and personal self-development and cognitive competence as a complex competence that ensures the self-educational and research activities of the teacher. Research activities of teachers is an urgent need today. There is an opportunity and need for research work fro the teachers of pedagogical higher educational establishments. The above modern forms of organization of scientific-methodical work in universities and conduct of the actual teaching experiment integrate the techniques of the classical scientific experiment, theoretical studies and research and suggest the need for collective forms of research activities. A teacher, able and willing to implement innovative activities in the school, aware of himself as a professional, has a fitting on creative perception available innovative experience and its necessary transformation.
Description
Keywords
науково-дослідницька робота, науково-методична робота, дослідницька діяльність, професійна компетентність, научно-исследовательская работа, научно-методическая работа, исследовательская деятельность, профессиональная компетентность, research work, scientific-methodical work, research activity, professional competence
Citation
Grosan S. V. Research work as a way of formation of professional competence of the teacher of music art / Svitlana Viktorivna Grosan // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 152. – С. 148-150.