Формування пізнавального інтересу майбутніх художників-педагогів на прикладі гончарства

Abstract
(uk) У статті порушуються питання пошуку шляхів формування пізнавального інтересу, активізації творчої науково-пошукової діяльності майбутніх вчителів образотворчого мистецтва на прикладі вивчення народного гончарства Кіровоградщини.
(ru) В статье затрагиваются вопросы поиска путей формирования познавательного интереса, активизации творческой научно-поисковой деятельности будущих учителей изобразительного искусства на примере изучения народного гончарства Кировоградщины.
(en) Article addresses the issues of finding the ways to promote cognitive interest and activate creative scientific and research activities of prospective fine arts teachers using as example studying of Kirovograd folk pottery. An essential feature of the modern world civilization processes is globalization in various spheres of social life. The processes of globalization in culture inevitably lead to certain loss of national and cultural identity of local groups and even individual nations. In contrast to this trend in society it is enhanced movement aimed at the preservation of national identity, the desire to perform researching and restoration of cultural and artistic values and traditions. So today it is relevant to study regional folk’s art features and active involvement of students to creative scientific and research activity in this area. This question is especially important for Kirovograd region as the folk art has been poorly studied there. Positive results in enhancing of students’ cognitive interest have been obtained during the researching of folk pottery in Tsvitne village. Positive outcome has been facilitated by the using of various forms of classroom and outside the classroom work.
Description
Keywords
народне мистецтво, вчитель образотворчого мистецтва, пізнавальний інтерес, науково-пошукова діяльність, гончарство, народное искусство, учитель изобразительного искусства, познавательный интерес, научно-поисковая деятельность, гончарство, folk art, fine arts teacher, cognitive interest, scientific and research activity, pottery
Citation
Кулініч Л. О. Формування пізнавального інтересу майбутніх художників-педагогів на прикладі гончарства / Лариса Олександрівна Кулініч // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. В. В. Радул [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Вип. 133. – С. 276-283